بازار های جهانی امروز مرگ ملکه، نشست وزیران انرژی اروپا و تهدید پوتین را پیش رو داشتند.به گزارش بلومبرگ،قیمت نفت پس از کاهش روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود از قبل از حمله به اوکراین، همچنان در حال افزایش است. وزرای انرژی اروپا روز جمعه مذاکرات اضطراری برای بحث در مورد مداخله در بازارهای انرژی این قاره برای کاهش قیمت های فزاینده برق برگزار می کنند.

پس از مرگ ملکه الیزابت دوم، تمامی بازارهای بورس لندن روز جمعه باز هستند و در زمان های عادی بسته خواهند شد.

بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که اسکناس‌های ملکه همچنان به عنوان ارز قانونی باقی می‌ماند و پس از یک دوره سوگواری در اعلامیه‌های بعدی برنامه خود را اعلام خواهد کرد. این کشور جلسه سیاست پولی خود را یک هفته به تعویق انداخته است.

در حالی که بریتانیا عزادار ملکه الیزابت دوم است، سرمایه گذاران همچنان بر اخبار مربوط به نرخ بهره متمرکز هستند. بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ کلیدی بهره خود را 0.75 درصد افزایش داد تا نشان دهد به شدت برای مبارزه با تورم مصمم است. در همین حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، تعهد بانک مرکزی ایالات متحده به مبارزه با تورم را تأیید کرد.

 در بازارهای جهانی قیمت نفت خام برنت و آمریکا هر دو با افزایش قیمت مواجه شدند.نگرانی از اینکه روسیه در روزها و ماه‌های آینده عرضه این کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازارهای جهانی کاهش دهد عاملی برای رشد قیمت شده است.

 وزرای کشورهای اروپایی در نشستی اعلام کردند که به دنبال این هستند قیمت نفت و گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهند، اما روسیه در واکنش به این اظهارات اعلام کرده که چنین اقدامی منجر به شکست خود غربی‌ها خواهد شد و برنامه آنها برای کاهش قیمت نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.رویترز اعلام کرد: افزایش قیمت نفت در روز جاری به دلیل ترس و نگرانی بازار از کاهش عرضه است، اما قیمت نفت دومین هفته کاهشی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل افزایش مبتلایان کووید 19 در چین و نیز افزایش نرخ بهره که عاملی برای کاهش تقاضا شده، ثبت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده که هر گونه کاهش قیمت باعث خواهد شد که روسیه صادرات خود به اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد.

امروز قیمت نفت برنت با 1.49 دلار افزایش نسبت به روز گذشته بشکه‌ای 90 دلار و 64 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس آمریکا هم 1.38 دلاری داشت و بشکه‌ای 84.92 دلار به فروش رفت. قیمت بنزین هم امروز رشد 3.33 دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرد و گالنی 237 دلار و 94 سنت معامله شد.

بازار انرژی و تهدید پوتین

تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر قطع کامل عرضه انرژی به غرب می‌تواند شمشیری دولبه برای روسیه باشد.

به گزارش یورو نیوز،روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی است و بر همین اساس توانایی این را دارد که با متوقف کردن جریان انرژی به سمت اروپا بازارهای جهانی و اقتصاد جهان را با دردسر مواجه کند. 

اما یک سند استراتژیک رسمی روسیه که اخیرا از سوی دولت این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، نشان می‌دهد که اگر اتحادیه اروپا طرح خود را برای قطع کامل وابستگی به منابع انرژی روسیه اجرا کند، صنعت نفت و گاز و اقتصاد روسیه آسیب خواهد دید.

در این سند آمده است که اگر اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ خود را به طور کامل از واردات گاز روسیه بی‌نیاز کند، درآمد دولت روسیه از محل صدور گاز می‌تواند تا ۲۰۳۰ سالانه ۴۰۰ میلیارد روبل (۶.۵۵ میلیارد دلار/۶.۵۴ میلیارد یورو) کاهش یابد. همچنین صادرات گاز روسیه تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال کاهش می‌یابد که معادل نیمی از کل صادرات در سال ۲۰۲۱ است.

در نتیجه، سرمایه گذاری در بخش گاز روسیه طی ۸ سال آینده معادل ۴۱ میلیارد دلار یا ۴۰.۶۳ میلیارد یورو کاهش خواهد یافت.

البته آقای پوتین امیدوار است که با افزایش عرضه گاز به هند و چین خلاء بازار اروپا را پر کند ولی خط لوله «پاور آو سیبری۱» به مقصد چین تنها قادر خواهد بود که ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز طی سال ۲۰۲۲ به چین ارسال کند که معادل ۱۱ درصد صادرات سالانه گاز روسیه به اروپا خواهد بود. خط لوله «پاور آو سیبری۲» هم که تکمیل نشده و همچنان در دست ساخت و احداث است. 

سند استراتژیک دولت روسیه همچنین یادآور شده که اگر کشورهای اروپایی وابستگی به نفت روسیه را نیز تا سال ۲۰۲۷ به طور کامل قطع کنند، احتمال دارد که صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه معادل ۵۵ درصد صادرات سال ۲۰۲۱ افت کند و به ۸۰ میلیون تن برسد. رخدادی که منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید پالایشگاه‌های روسیه می‌شود و حتی می‌تواند موجب افزایش قیمت سوخت در بازار داخلی روسیه شود. 

بنابراین، ولادیمیر پوتین در ادامه بازی با برگ نفت و گاز می‌تواند ناگزیر از توقف استخراج نفت از برخی چاه‌های روسیه شود و همزمان وادار به صدور دستور سوزاندن مازاد گاز تولیدی شود.