به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین از زمان ریاستش بر بانک مرکزی دست‌کم سه بار به تلویزیون رفته و درباره سیاست‌های ارزی دوران تصدی‌اش صحبت کرده است. این‌بار حضور او در زمانی است که همزمان با افزایش تحولات بین‌المللی، قیمت ارز و سکه در بازار داخلی ایران افزایش پیدا کرده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان نسبت به اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری‌های دستوری پرهیز می‌دهند، حالا فرزین در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته تلاش می‌کنیم بانک مرکزی تعیین‌کننده قیمت دلار باشد.

ناخدا به‌زودی می‌آید

وی همچنین برای چندمین بار در روزهای اخیر به برنامه بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا اشاره کرد و گفت این بازار تا دو هفته دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

فرزین افزود: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود نیازهای ارزی مثل نیازهای درمانی و دانشجویانی کاملا تامین خواهد شد. صرافی‌ها آزادند تا ارز بخرند و به مردم تا ۵ هزار یورو بفروشند و حتی اگر کم بیاورند بانک مرکزی تامین خواهد کرد؛ بنابراین هیچ کمبودی حتی در حوزه اسکناس وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که قبلا 2 هزار دلار دریافت کرده بودند الان می‌توانند مابه‌التفاوت آن تا سقف ۵ هزار دلار را از صرافی‌ها دریافت کنند؟ گفت: افرادی که 2 هزار دلار را دریافت کرده‌اند فعلا آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد که مجددا ارز دریافت کنند.

به بازار آزاد هم ورود می‌کنیم 

رئیس کل بانک مرکزی از تاثیرگذاری فضای مجازی بر فضای بازار انتقاد کرد و گفت: منابع ما آزاد شده است و این را نه در حرف، بلکه در عمل خواهید دید. ما در واقعیت ارز را تامین می‌کنیم اما برخی در فضای مجازی عددسازی می‌کنند و می‌گویند بازار آزاد است. ما در بازار آزاد هم ورود می‌کنیم و نرخ‌سازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ثبات ارزی با یک قدم ایجاد نمی‌شود و ما این ثبات را گام به گام برای کشور ایجاد خواهیم کرد، به دفاع از دلار ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت و گفت که این نرخ ارزی با آنچه به دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف شد، متفاوت است.

ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، با بقیه متفاوت است 

فرزین در این رابطه گفت: انتقاداتی کردند که نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شبیه همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۲۲۶ تومانی است، اما این ارز متفاوت است. این عدد بر مبانی نرخ ارز ای تی اس ۲۸۵۰۰ تعین شده است و بودجه دولت را به تعادل می‌رساند، چرا که نرخ ارز در بودجه دولت ۲۳ هزار تومان است و تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود چون نمی‌خواهیم کالاهای اساسی مردم از محل ارز گران شود‌.

او همچنین گفت که کل ارز مورد نیاز کشور از محل دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تامین خواهد شد. فرزین البته گفت که تنها مشکل ممکن است برای صادرکننده‌ها باشد که آن هم عمده برای نفت و پتروشیمی‌هاست و اگر سایر صادرکنندگان دیگر هم متضرر شوند با بازارسازی و سیاست‌های حمایتی، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

محدودیتی برای تامین ارز واردات نداریم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: بر اساس آمار ۹ ماهه امسال حساب کالایی کشور یعنی صادرات منهای واردات مثبت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است در واقع صادرات بیش از واردات بوده است. در ۹ ماهه امسال صادرات کشور با رشد ۳۱ درصدی به ۷۳.۴ میلیارد دلار رسیده و واردات ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور به دلیل سبقت گرفتن صادرات از واردات رشد داشته و هیچ محدودیتی برای تامین ارز واردات نداریم. ذخایر ارزی در خارج از کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی و مشکلی از بابت تامین ارز نداریم.

فرزین همچنین اظهار کرد: ۳.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به سفرهای اخیر خود اشاره کرد و گفت: از دیروز ۳۰۰ میلیون دلار از منابع ایران در عراق را در سامانه نیما عرضه کردیم. با مذاکره با اماراتی‌ها نیز عرضه درهم در نیما را افزایش دادیم. مذاکرات ما ادامه دارد و تمام ارزهایی که در خارج از کشور داریم را در اختیار واردکنندگان قرار خواهیم داد. بخش زیادی از منابع ارزی مسدود ایران قابل استفاده شده است.

نگران نباشید، حواسمان هست

همزمان با تشدید نوسانات بازار ارز و افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت این تغییرات قیمتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: مردم‌ نگران نباشند، حواسمان به بازار ارز هست.

او همچنین به مسأله نقدینگی اشاره کرد و گفت: منشاء نقدینگی در کشور از محل پایه پولی و ضریب فزاینده است. افزایش پایه پولی از محل ناترازی دولت و بانک‌ها و افزایش دارایی‌های خارجی است. تمام تلاش ما حل کردن این سه بخش با دولت است.

وی در ادامه بر تداوم فروش ربع سکه از طریق بورس کالا تاکید کرد و افزود: عرضه ربع سکه در بورس ادامه خواهد داشت و اگر لازم باشد سکه تمام را هم در بورس عرضه می‌کنیم.

افزایش نرخ سود بانکی به‌زودی اجرایی می‌شود

وی برای چندمین بار بر ضرورت اصلاح نرخ سود بانکی تاکید کرد و این‌بار خبر داد که این کار به زودی اجرایی خواهد شد. او گفت: شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به زودی اجرایی خواهد شد.

فرزین همچنین گفت: در حال حاضر در بودجه تعاملات خوبی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است، اگر دولت نتواند ناترازی را برطرف کند مجددا پایه پولی را افزایش خواهد داد. مساله دیگر ناترازی بانک‌هاست که بعضی از بانک‌ها اضافه برداشت‌های زیادی از بانک مرکزی دارند که با همه آنها جلسه می گذارم که با فروش دارایی‌هایشان ناترازی‌شان را برطرف کنند.

وی در ادامه با اشاره به بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها گفت: صرافی‌ها احساس کردند ما آنها را محدود کردیم، در حالی که به آنها اجازه دادیم تا ارز بخرند و بفروشند. سقف 30 هزار دلار به معنای محدودیت نیست بلکه اعلام کردیم پوزیشن مثبتی که می‌توانند حفظ کنند 30 هزار دلار است، یعنی اگر 100 هزار دلار خریدند باید 70 هزارتای آن را بفروشند. به مردم نیز به جای 2 هزار دلار می‌توانند 5 هزار یورو بفروشند.