به گزارش اکوایران، بر اساس بند 5 تبصره 20 لایحه بودجه 1402، اختیارات دستگاه‌های اجرایی برای استخدام نیروی انسانی متوقف شده و مجوز استخدام با امضای رؤسای سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام خواهد شد.

بر همین اساس، در بند 5 تبصره 20 لایحه بودجه که مربوط به نظام اداری و سرمایه انسانی دولت است، نوشته شده: «دستگاه‌های اجرایی مکلفند با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور در اجرای اصل 126 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تحقق شفافیت و نظم‌بخشی در فرآیندهای اداری، اقدامات لازم را برای صدور یکپارچه احکام کارگزینی نیروی انسانی شاغل خود، در بستر سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا) به عمل آورند.

همه اختیارات دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و دستگاه‌های اجرائی که دارای مقررات خاص اداری و استخدامی هستند درخصوص استخدام و نیروی انسانی در سال ۱۴۰۲ متوقف می‌شود.

هرگونه استخدام نیروی انسانی در همه دستگاه‌های اجرایی، در کارگروه مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح و مجوز استخدام فقط با امضای مشترک روسای دو سازمان مذکور صادر می‌شود. همچنین استخدام نیروی انسانی برای وزارت اطلاعات با تایید و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود.»

آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر در مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.