یکی از مصادیق حمله این گروه همایشی یک روزه بود که اواخر آذرماه امسال در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. این نشست که با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، از یک سو محمل تجزیه و تحلیل طرح و استدلال‌های بانیان آن بود و از دیگر سو به مکانی برای ارائه تصویری از اقتصاد ایران تبدیل گشت.

طراحان و موافقان این طرح در حالی در این نشست دلایل و مستندات خود را برای کارگشایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دو مقوله تورم و واسطه‌گری ارائه کردند که عمده این استدلال‌ها از سوی اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رد شد.

اگرچه همایش‌هایی از این دست نه تنها در دانشگاه‌ها باب و معمول است بلکه اساسا در روند اداره کشور نیز بخش مهمی از فرآیند مدرن سیاستگذاری عمومی به حساب می‌آید، با اینحال مدافعان رسانه‌ای طرح مالیات عایدی بر سرمایه با تقلیل بحث، این نشست علمی را یک صحنه بده بستان میان دانشگاه و فعالان اقتصادی معرفی کردند.

نوک پیکان، محمد قاسمی استادیار اقتصاد دانشگاه علامه، رییس فعلی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی و رییس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس بود. محمد قاسمی که در سالیان اخیر یک پای ثابت فضای علمی سیاستگذاری عمومی در مجلس و دولت بوده برخلاف بسیاری از چهره‌های علمی، چهره ای مستقل از موقعیت اداری خود و حتی جریان فکری اقتصادی همسو با خود است. شاهد اخیر آن هشدار درباره نحوه حذف دلار ۴۲۰۰ بود که به مذاق برخی اعضای اتاق بازرگانی خوش نیامد.

 هشدارهای بودجه‌ای او در دوره مختلف دولت ها و مجالس هم با وجود فعالیت در مرکز پژوهش های مجلس از دیگر نمونه‌ها است. او اکنون مستقل از جایگاه اداری درباره تبعات طراحی و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه هشدار می دهد.

اکوایران با توجه به اهمیت و آثار طرح سخنان او و دیگر سخنرانان را به مرور پخش خواهد کرد.