تولید کارخانه های ژاپنی برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده زیرا تقاضا در سطح جهان محدود شده و به همین دلیل میزان تولید در سطوح قبل از همه گیری کرونا قرار گرفته است.

به گفته وزارت صنعت ژاپن تولیدات صنعتی نسبت به ماه اکتبر با کاهش تسمه نقاله، جرثقیل، تجهیزات ساخت تراشه و نمایشگرهای فلت 0.1 درصد کاهش پیدا کرده است.

اقتصاددانان کاهش 0.2 درصدی را در بازه ماهانه پیش بینی کرده بودند ولی تولید نسبت به یک سال گذشته 1.3 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که اقتصاددانان کاهش 1.5 درصدی را تخمین زدند.

تداوم ضعیف تولید از دیدگاه بانک مرکزی ژاپن حمایت می‌کند که معتقد است بهبود اقتصادی شکننده است و همچنان نیاز به حمایت دارد.

بررسی ارقام نشان می‌دهد که صادرات ژاپن بیشترین کاهش را در بازه ماهانه از زمان بروز اختلالات در زنجیره تأمین ثبت کرده است.

کوتا سوزوکی اقتصاددان اوراق بهادار دایوا می‌گوید که چشم انداز پیش رو از میزان تقاضا خیلی امیدوارکننده نیست. با توجه به اعمال سیاست های پولی انقباضی که اروپا و امریکا اعمال کرده‌اند تقاضا از سمت آنها محدود خواهد شد. همچنین در شرایطی که چین محدودیت های کووید صفر را کنار می‌گذارد آمار ابتلا در این کشور افزایش یافته و نگرانی از اختلال تقاضا در این کشور را ایجاد کرده است.

IMG_20221228_110239_040

نگرانی‌ها برای  ژاپن از آمار مبتلایان کرونا در چین جدی است. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن گفت مغایرت‌های بزرگ در آمار کرونای چین نگرانی‌ها را از این موضوع بیشتر می‌کند. ژاپن برای کسانی که در یک بازه هفت روزه یا بیشتر در چین بوده اند، تست منفی کووید را پس از ورود الزامی می‌داند و کسانی که تست مثبت دارند یک هفته باید در قرنطیه بمانند.

به گزارش بلومبرگ، بررسی آخرین ارقام نشان می‌دهد که تولید در ژاپن همچنان پایین تر از سطح تولید در سال 2019 است که تایید می‌کند اقتصاد  هنوز قدرت خود را از زمان پیش از همه گیری به دست نیاورده است.

هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن بارها اعلام کرده در حالی که اقتصاد در سطح پیش از دوران همه گیری کرونا بهبود پیدا نکرده اقتصاد همچنان به حمایت نیاز دارد .

بانک مرکزی در هفته گذشته در یک اقدام شوک آور امکان حرکت گسترده بازده اوراق قرضه را فراهم کرد. دوره ریاست کورودا بر بانک مرکزی ژاپن در ماه آوریل به پایان می رسد، در حال حاضر داده های اقتصادی  قدرت اقتصادی مناسبی را نشان نمی دهند تا کاهش قیمت تغییرات اقدامات را توسط بانک مرکزی پیش از خروج کورودا توجیه کنند.

داده های خرده فروشی که در روز سه شنبه منتشر شد کاهش قابل توجه هزینه های مصرف کننده را نشان می‌دهد، با کاهش تقاضا در داخل و خارج از کشور، بهبود اقتصادی ژاپن ممکن است کمتر از انتظار باشد و با چشم اندازی که چندان روشن نیست کارخانه‌ها و شرکت‌ها احتمالاً تمایل کمتری برای افزایش دستمزدهای مورد نظر بانک مرکزی و دولت برای تثبیت چرخه رشد پایدار اقتصادی نشان دهند.

بازدهی اوراق قرضه جهانی رشد کرده و این افزایش ممکن است به بازدهی اوراق قرضه ژاپن نیز سرایت کند، در چنین شرایطی بانک مرکزی ژاپن از خرید غیر منتظره اوراق قرضه خبر داد. بانک مرکزی ژاپن پیشنهاد بازخرید اوراق بدهی دو ساله با بازده ثابت 0.03 درصد  و اوراق پنج ساله با بازده 0.24 درصد را  ارائه کرده است. علاوه بر آن پیشنهاد نامحدود خرید روزانه اوراق قرضه ده ساله در سقف نیم درصدی همچنان وجود دارد.

ایجی دوهکه استراتژیست ارشد اوراق قرضه در شرکت اس بی آی توکیو گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا از افزایش بازدهی میان مدت اوراق قرضه که ناشی از گمانه زنی‌ها از پایان سیاست نرخ بهره منفی است، جلوگیری کند. اما ناپدید شدن چنین گمانه زنی‌هایی بعید است. به نظر می رسد بازدهی اوراق قرضه همچنان تحت فشارهای صعودی باقی بماند.