به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران نرخ تورم مصرف‌کننده برای آذر ماه ۱۴۰۱ را اعلام کرده است. طبق گزارش این مرکز، نرخ تورم ماهانه برابر با ۱.۹ درصد شده که کمترین تورم ماهانه در سال جاری است.

به نظر عامل اصلی در کنترل تورم، ترمز افزایش قیمت کالاهای خوراکی بوده است. نرخ تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. یعنی در آخرین ماه پاییز نه تنها متوسط قیمت خوراکی‌ها افزایش نیافته بلکه با افت نیز همراه شده است. افت قیمت گوشت قرمز و ‌ماکیان و میوه و خشکبار نقش اصلی را در تورم منفی گروه خوراکی بازی کرده است.

گروه فشار تورم

از سمت دیگر برخی گروه‌ها همچنان بر مدار افزایش قیمت حرکت کردند. بیشترین تورم ماهانه در دو گروه «حمل و نقل» و «بهداشت و درمان» رخ داده؛ شاخص قیمت بهداشت و درمان در آذر ماه رشد ۸.۸ درصدی را ثبت کرده است. اتفاقی که به نظر از افزایش قیمت انواع دارو در ماه گذشته موجب شده است. افزایش قیمت انواع اتومبیل سواری نیز تورم گروه حمل و نقل را به ۴.۹ درصد رسانده است. احتمالا افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی ناشی از آن مانع این شد تا در ماه گذشته تورم زیر یک درصد در اقتصاد ایران ثبت شود. این اثر در تورم کالاهای بادوام نیز خود را نشان داده است. تورم کالاهای بادوام معادل ۶.۲ درصد بوده که به طرز محسوسی بالاتر از کالاهای بی‌دوام و کم‌دوام بوده است.

نوسان تورم در مرز ۵۰ درصد

با وجود کنترل تورم ماهانه اما همچنان روند تورم نقطه‌ای و تورم ۱۲ ماهه صعودی باقی مانده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به آذر ۱۴۰۰ معادل ۴۸.۵ درصد رشد کرده که نشان از افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبلش است. تورم ۱۲ ماهه نیز با رشد یک درصدی به ۴۵ درصد رسیده است. معکوس شدن شیب تورم کل نیازمند کنترل شدیدتر تورم ماهانه و رساندن آن به سطوح زیر یک درصد دارد که فعلا دلار مانع تحقق آن شده است.