به گزارش اکوایران حجم حقیقی بخش صنایع و معادن( بدون احتساب نفت و گاز) در بهار امسال 50.3 هزار میلیارد تومان برآورد شده، این حجم در تابستان سال گذشته 48 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن در تابستان امسال 4.8 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد ارزش افزوده ای که بخش صنایع و معادن در تابستان امسال امسال رقم زده، با وجود اینکه نسبت به تابستان سال گذشته بالاتر بوده و رشد مثبتی را به ثبت رسانده، اما نسبت به ارزش افزوده و تولید تحقق یافته صنایع و معادن در زمستان سال گذشته پایین تر بوده است. به بیان ساده تر رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن در تابستان امسال نسبت به زمستان سال گذشته منفی بوده است.

آمار ها نشان می دهد رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن در ده فصل گذشته بسیار پر نوسان بوده، به گونه که بین بیشترین و کمترین رشد رقم خورده در این بازه زمانی حدود 8 درصد اختلاف وجود دارد. رشد این بخش در بهار سال 99 منفی 0.2 درصد به ثبت رسیده، این رشد منفی با طی کردن روندی صعودی در بهار سال گذشته به 7.1 درصد رسید. پس از بهار 1400 رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن روندی نزولی را آغاز کرد، تا جایی که در زمستان این شاخص وارد کانال 2 درصد شد. اما بار دیگر در بهار امسال بخش صنایع رشد مناسبی را تجربه کرد و رشد به بالای 7 درصد رسید. با وجود اینکه نرخ رشد صنایع و معادن در تابستان امسال نسبت به بهار کمتر شده، اما در میان بخش های اصلی اقتصادی بیشترین اثر گذاری را بر رشد اقتصادی کل در تابستان داشته است.

حجم حقیقی اقتصاد ایران در شش ماه نخست سال گذشته 374 هزار میلیارد تومان بوده، این رقم در شش ماهه نخست سال جاری به 387 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس رشد اقتصادی شش ماهه نخست کشور در امسال 3.3 درصد برآورد می شود. همچنین تولید ناخالص داخلی ایران بدون احتساب نفت نیز از 321 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 332 هزار میلیارد در سال جاری رسیده که بیان گر رشد اقتصادی بدون نفت 3.4 درصدی است.

photo_2022-12-21_14-35-33