علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در مراسم تفاهم نامه تامین مالی هزار شرکت دانش بنیان و فناور این خبر را داد و گفت: بانک‌ های قرض‌الحسنه در شاخص‌ های صورت ‌های مالی، نقدینگی و ترازنامه وضعیت مطلوب‌ تری را نسبت به دیگر بانک ‌ها دارند.

او با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای مهم ما در بانک مرکزی حمایت از بانک ‌های قرض الحسنه و بانکداری خرد است توضیح داد: حجم معوقات در بانک های قرض الحسنه نزدیک به صفر است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی توجه خوبی به حوزه دانش بنیان ها داشته دارد اعلام کرد: مانده تسهیلات پرداختی تا انتهای آبان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۹۸.۵ درصد رشد داشته است.

صالح آبادی راه نجات اقتصاد  کشور در آینده را بهره گیری از نخبگان و مقوله دانش بنیان ها دانست و گفت: در هشت ماه نخست سال میزان تسهیلات پرداختی کل نظام بانکی به حوزه دانش بنیان ۹۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد کرده است. 

حمایت مالیاتی دولت از شرکت‌ها بابت مقابله با رکود

در ادامه این مراسم وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارایه پیشنهاد کاهش ضریب مالیاتی برای خروج شرکت‌ها از رکود، در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

سیداحسان خاندوزی، با یادآوری اینکه وزارت اقتصاد وظیفه تامین مالی دولت غیر از درآمدهای نفتی کشور را برعهده دارد، گفت: این وزارتخانه با درآمدهای مالیاتی از اقتصاد کشور پشتیبانی می‌کند. ‌

او که در جریان مراسم تفاهم نامه تامین مالی هزار شرکت دانش بنیان و فناور صحبت می کرد توضیح داد که در قانون جهش تولید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شده است و از نمونه‌های آن تفاهم‌ نامه ‌ای است که با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به پیشنهادهای این وزارتخانه در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، گفت:‌ پیشنهاد ما این است با ‌توجه به اینکه هنوز بخش‌هایی از اقتصاد از رکورد خارج نشده‌اند از طریق حمایت‌های مالیاتی لازم از این بخش‌ها حمایت کنیم که اگر این بخش‌ها رونق بگیرند برای دولت هم افزایش درآمد خواهد بود. بنابراین برای خروج شرکت‌ها از رکود پیشنهاد حمایت مالیاتی و کاهش ضریب مالیاتی در لایحه بودجه ارائه می‌کنیم.

خاندوزی در باره درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده هم گفت: سازمان برنامه و بودجه سطحی از درآمد مالیاتی برای سال ۱۴۰۲ پیشنهاد می ‌کند اما درآمد مالیات باید با نگاه تسهیل و گشایش در مورد شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان باشد. همانطوری که برای بودجه امسال پیشنهاد کاهش پنج درصدی نرخ مالیات برای شرکت های تولیدی را دادیم و مجلس هم با این پیشنهاد دولت موافقت کرد.