به گزارش اکوایران؛ ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه 23 آبان به سازمان برنامه و بودجه رفت. 

رئیس جمهور در جلسه با رئیس و مدیران این سازمان اظهار کرده که سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است که تحلیل داده‌ها را به برنامه‌ریزی برای عملکرد مطلوب سایر اجزا و بخش‌ها تبدیل می‌کند.

به گفته رئیسی، تضمین ارائه خدمات عمومی با کیفیت و با کمترین هزینه از دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه است.

رئیس جمهور بر ضرورت توجه توأمان به عنوان «برنامه» و «بودجه» در سازمان برنامه و بودجه تاکیده کرده و افزوده، لازمه اجرای عدالت سندی است که بتواند بخش‌های برخوردار، کم‌برخوردار و غیربرخوردار را مشخص کند که در این زمینه بهترین دست‌مایه «سند آمایش سرزمینی» است.

رئیس جمهور گفته، یکی از این شاخصه‌های کلان مهم و محوری، افزایش رشد و بهره‌وری است. در زمان تنظیم و تخصیص بودجه به یک سازمان باید بررسی شود که آیا این سازمان متناسب با بودجه‌ای که به آن تخصیص می‌یابد، بهره‌وری لازم را دارد یا خیر و اگر پاسخ منفی بود این موضوع در بودجه سال آینده لحاظ و اصلاح شود.

به گفته رئیسی، اگر در کنار تنظیم برنامه و تخصیص و ارائه بودجه نقش نظارتی این سازمان نیز به شکل شایسته مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از انحراف‌ها و کاستی‌ها در مصرف منابع رفع خواهد شد و به اصلاح روندها در دولت بسیار کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور، «تنظیم واقع‌بینانه، مسأله‌محور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه» را از دیگر مأموریت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه دانسته و افزوده، دلیل اینکه بسیاری از طرح‌های برنامه‌های پنجم و ششم امکان تحقق نیافت، عدم توجه به این سه فاکتور مهم بود، بنابراین سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد با لحاظ جدی این سه مولفه و اتکا به سیاست‌های مصوب و سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه را تنظیم نماید.

رئیس جمهور همچنین به این سازمان توصیه کرده که در برنامه‌ریزی‌ها به درآمدهای دولت اکتفا نکند و منابع مردمی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نیز مورد توجه قرار دهد.

رئیسی بودجه‌ریزی عملیاتی و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد‌ها را از ضرورت‌های سازمان برنامه و بودجه دانسته و تاکید کرده، در این زمینه عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها اهرم مناسبی است که می‌توان با استفاده از آن تحقق برنامه‌ها را تضمین و کشور را در ریل و مسیر درست قرار داد.

به گفته رئیس جمهور، مدیران وظیفه دارند در کنار برنامه‌ریزی برای صرف بودجه اخذ شده از سازمان‌ برنامه و بودجه راهکارهای درآمدزایی در دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند که در این زمینه یکی از راهکارهای مهم، شناسایی و استفاده بهینه از اموال و املاک مازاد است.

رئیسی اظهار کرده که بخشی از پروژه‌ها و مصوبات دور اول سفرهای استانی در انتظار تخصیص بودجه و اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جریان این بازدید، رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت بودجه 1401 ارائه داده، همچنین از آماده شدن بودجه سال 1402 کل کشور خبر داده و گفته که تقدیم هیات دولت خواهد شد.

چهارشنبه هفته گذشته نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه دولت درباره مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرده بود، تهیه برنامه توسعه هفتم و بودجه سال بعد آغاز شده و بودجه شرکت‌ها ۱۵ آبان تحویل مجلس داده شده است.