به گزارش اکوایران؛ دولت باید لایحه بودجه سال آینده را 15 آذر به مجلس ارائه کند که گمانه زنی ها از افزایش نرخ ارز در بودجه سال 1402 حکایت دارد. امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نرخ ارز در بودجه سال آینده به خبرگزاری خانه ملت گفته که هنوز نرخی قطعی نشده و فعلا همان 23 هزار تومانی است که پیش از این بوده است.

این در حالیست که دو عضو کمیسیون اقتصادی و یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گمانه زنی های خود را از نرخ ارز در بودجه سال آینده ارائه داده اند. 

نرخ دلار در بودجه باید به روز باشد

سمیه محمودی درباره قیمت دلار در بودجه 1402 گفته، نمی‌دانم قیمت دلار تا زمان ارائه بودجه چقدر خواهد شد، اما نرخ دلار در بودجه باید به‌روز باشد. شرایط فعلی به دلیل دستوری بودن بازار ارز است. دو نرخی بودن دلار خوب نیست. باید قیمت دلار در بودجه واقعی باشد. درآمد دولت از فروش دلار با قیمت بالاتر از بودجه باید به خزانه واریز شود تا معلوم شود در کجا هزینه می‌شود. تفاوت میان نرخ دلار در بودجه و نرخ دلار در بازار باعث می‌شود رقم درآمدی در بودجه با رقم درآمدی دولت متفاوت باشد.

نرخ دلار در بودجه نباید بیش از 30 هزار تومان باشد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه اظهار کرده که تلاش ما بر این است نرخی که در بودجه برای دلار در نظر می‌گیریم به بازار پالس افزایشی ندهد. در هیچ جای بودجه صحبت از نرخ ارز نمی‌شود و نرخی که در بودجه در نظر می‌گیریم برای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال است.اگر نرخ بالایی را برای ارز در بودجه در نظر بگیریم پالس منفی را به بازار ارسال می‌کند و تقاضای کاذبی را برای ارز در کشور ایجاد می‌کند. بنابراین نرخ دلار در بودجه نباید بیش از ۳۰ هزار تومان باشد.

باید برای مشخص کردن قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۲ صبر کرد

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرده که نرخ ارز تابع فاکتورهای بسیار زیادی است و قیمت آن در کشور بسیار متزلزل است. قیمت دلار در بودجه سال ۱۴۰۲ باید مبتنی بر واقعیت باشد. حتی ممکن است قیمت بازار هم واقعی نباشد. برای مثال اتفاق کوچکی در روابط بین‌الملل برابری نرخ ارز در برابر پول ملی را به نحوی بالا و پایین می‌کند که متناسب بر واقعیت‌های حاکم بر اقتصاد نیست. قیمت ارز در شرایطی بالا رفته که پول ما بر اساس شرایط اقتصادی باید قوی‌تر عمل می‌کرد. باید برای مشخص کردن قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۲ صبر کرد.

در حالی که نماینده های مجلس گمانه زنی می کردند نرخ دلار در بودجه سال 1402 در حدود 30 هزار تومان باشد، رئیس سازمان برنامه و بودجه این رقم را تاکنون 23 هزار تومان اعلام کرده است. اگر قیمت دلار 23 تومانی رئیس سازمان برنامه و بودجه درست باشد یعنی تمام درآمدهای ارزی بودجه بر پایه این قیمت محاسبه می شود.  

دلار 23 هزار تومانی در حالی مبنای محاسبات بودجه قرار می گیرد که نرخ دلار نیمایی 27 هزار و 680 تومان، نرخ بازار متشکل 29 هزار و 785 تومان  و قیمت دلار توافقی 34 هزار و 160 تومان است. 

از منظر برخی کارشناسان نرخ دلار بودجه در زمانی که نظام یکسان ارزی برقرار است خاصیت سیگنالی دارد اما وقتی نظام چند نرخی حاکم است این عدد فقط جنبه محاسباتی دارد.

اگرچه دولت در همین نظام چندنرخی هم نرخ دلار را بالا ببندد ممکن است بازار خود را با این نرخ تطبیق دهد، زیرا فروش ارز به پایین‌تر از نرخ محاسباتی بودجه برای دولت با کسری همراه است و فعالان بازار نیز با علم به همین موضوع درصورت بالا بسته شدن نرخ دلار سیگنال صعود دریافت می کنند. 

در روزهای گذشته چند تن از نمایندگان مجلس صحبت از بسته شدن بودجه با نرخ دلار 30 هزار تومانی کردند. ظاهرا همین اظهارنظر از نظر بازارساز علامت صعود داده است.

با این حساب سخن میرکاظمی از دو حالت خارج نیست: حالت اول اینکه با دلار 23 هزار تومانی قصد داشته به بازار ارز سیگنال متفاوتی دهند و حالت دوم اینکه دولت قصد دارد دلار را بر پایه 23 هزار تومان ببندد اما با فروش آن به نرخ بالاتر مازاد درآمد ناشی از تفاوت نرخ را به میل خود تخصیص دهد.