به گزارش اکوایران، آیین امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی با حضور مهدی غضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، علیرضا میرمحمدصادقی معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه و محمد شریعتی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی شفق به عنوان اولین مشتری طرف قرارداد این نوع روش تامین مالی به امضا رسید.

مهدی غضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در این مراسم، گفت: حجم قراردادهای عاملیت تسیهلات مانایی ۱۰ درصد قرارداد عاملیت ارزی است که مجموع قرارداد منعقده با بانک‌های عامل در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳ میلیارد دلار است و از این میزان بانک‌ ها تا سقف ۱۰ درصد مجاز به پرداخت تسهیلات مانایی هستند.

وی افزود: برای بانک خاورمیانه نیز خط اعتباری ۳۰۰ میلیون دلاری برای سال جاری در نظر گرفته شد که معادل ۱۰ درصد این میزان یعنی ۳۰ میلیون دلار را می‌تواند در قالب تسهیلات مانایی پرداخت کند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: از مجموع این ۳۰ میلیون دلار، برای پروژه فولاد شفق ۷ میلیون دلار معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات مانایی، از سوی صندوق تخصیص و مابقی توسط بانک و مشتری تأمین شده است.

همچنین علیرضا میرمحمد صادقی با بیان اینکه تاکنون روش های تامین مالی صرفا بر مبنای عاملیت ارزی بود گفت: قراردادها تاکنون به گونه ای بود که یا باید تسهیلات به صورت ارزی یا صرفا به صورت ریالی (یکی از این دو) پرداخت می‌شد.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی تاکید کرد: این در حالی است که نیاز تمام پروژه‌ها و طرح‌ها صرفا ارزی نیست، حتی در برخی پروژه‌ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد به تامین مالی ارزی و مابقی به تامین مالی ریالی نیاز دارند که به دلیل مشکلات کمبود منابع بانک‌ها، امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: با همین رویکرد صندوق توسعه ملی قرارداد تسهیلات مانایی را بر اساس مصوبات، کلید زد تا منابع ارزی و ریالی به صورت مشترکا در اختیار پروژه‌ها قرار گیرد.

به گفته میرمحمد صادقی، در تسهیلات مانایی محاسبات به صورت ارزی است اما مبادلات می ‌تواند هم به صورت ارزی و هم به صورت ریالی باشد.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی افزود: به عنوان مثال برای طرح های ارز آوری که نیاز به واردات تجهیزات ندارند و این قسمت قابل تامین از داخل باشد، بهترین روش تامین مالی، قرارداد «تسهیلات مانایی» است؛ شرکت‌های صادرات محور می‌توانند به صورت ارزی نسبت به بازپرداخت منابع خود اقدام کنند؛ در عین حال می توانند تسهیلات ریالی دریافت کنند اما محاسبات بازپرداخت ارزی باشد.

وی تاکید کرد: در این نوع قرارداد، شیوه بازپرداخت می تواند ارزی یا ریال متصل به ارز باشد.

جزییات روش تامین مالی تسهیلات مانایی از زبان رییس هیات عامل صندوق توسعه، معاون بانکی و اعتباری، مدیرعامل بانک خاورمیانه به عنوان بانک عامل و شرکت دریافت کننده تسهیلات قابل مشاهده است:

علیرضا میرمحمد صادقی معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی

پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه

محمد شریعتی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی شفق( اولین مشتری طرف قرارداد مانا)