روز قبل جوبایدن رییس جمهور آمریکا برای آنکه اثر بازی روسیه و عربستان با بازار انرژی را خنثی کند اعلام کرد که ۱۵ میلیون از ذخایر استراتژیک آمریکا را برای کنترل قیمت ها در این بازار آزاد خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ،این اقدام او برای کنترل قیمت انرژی و تورم در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا انجام شد. اعضای اوپک پلاس در آخرین جلسه خود به رهبری عربستان و روسیه کاهش عرضه دو میلیون بشکه ای نفت را تصویب کردند.

این میزان بزرگترین کاهش عرضه از سال ۲۰۲۰ و پس از شروع پاندمی کروناست. با بروز کرونا و کاهش شدید تقاضا اعضای اوپک میزان عرضه نفت را دو میلیون بشکه کاهش دادند که در بهبود قیمت نفت با وجود کاهش تقاضا اهمیت زیادی داشته است ولی در شرایط کنونی عده ای این اقدام روسیه و عربستان را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان دردسر بزرگی برای بایدن می دانند.

IMG_20221020_105652_323

قیمت نفت با گسترش خبر آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت توسط بایدن در ابتدای روز چهارشنبه کاهش یافت ولی اثر این سیاست رییس جمهور آمریکا ماندگار نبود و قیمت نفت بلافاصله در همان روز با ۳ درصد رشد به ۸۵ دلار رسید.

مسافرت به چین و تقاضای نفت به خاطر محدودیت های کرونایی کوید صفر کاهش پیدا کرده است ولی روز قبل اعلام شد که چین به دنبال راه حلی است تا محدودیت های کرونایی مسافران را در این کشور کاهش دهد تا وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند.

این طرح توسط بروکرات ها در حال بررسی است ولی چون کاهش تقاضا از طرف چین به خاطر محدودیت های کرونایی باعث کاهش قیمت نفت می شود احتمال کاهش محدودیت ها نیز انتظارات مثبت از بازار نفت را افزایش می دهد.

در حال حاضر عوامل کاهنده قیمت نفت؛ سیاست های انقباضی بانک های مرکزی جهان، رکود و کاهش تقاضای چین به خاطر محدودیت های کوید صفر است ولی عوامل افزایشی نیز کاهش عرضه نفت توسط اوپک پلاس و اعمال تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت تحویل از طریق دریای روسیه از ماه دسامبر است که اختلالات عرضه را با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما افزایش می دهد.