در شرابطی که قیمت انرژی یکی از دلالیل اصلی تورم بالا در آمریکاست، بانک مرکزی آمریکا  در جدال با این موج سرکش به طور مداوم مجبور به سخت کردن کمربند سیاستی می‌شود. بلومبرگ اعلام کرده اقتصاد و تورم از موضوعات اصلی مورد توجه آمریکایی ها در انتخابات پیش رو است.

جدال نفس‌گیر با تورم

پس از افزایش های متوالی نرخ بهره که توسط فدرال رزرو انجام شد پیش بینی هایی مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره  پس از قرارگیری در سطح  4.5 درصد مطرح شد.

IMG_20221019_104950_285

ولی نیل کشکاری رئیس فدرال رزرو میناپولیس فرضیه های قبلی را بهم ریخت. در گزارشی که در بلومبرگ منتشر شده است او گفت باتوجه به مقاومت تورم هسته در برابر کاهشی شدن، نمی توان انتظار داشت نرخ بهره پس از رسیدن به محدوده 4.5 درصدی  برای مدتی متوقف شود زیرا روند صعودی تورم هسته همه را متعجب کرده است.

احتمال افزایش 75 صدم در صدی نرخ بهره پس از آنکه گزارش قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر منتشر شد افزایش یافت.

تورم هسته (تورم بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) رکورد چهل ساله را زده و به 6.6 درصد رسیده است وپس از چندماه تعدیل، شتاب بالایی را ثبت کرده است.

کشکاری توضیح می دهد که این تورم ناشی از بازار کار و دستمزد نیست و مربوط به مشکلات زنجیره تامین کالاها می باشد .

آخرین برگ بایدن برای انتخابات رو شد

اوپک پلاس در نشست اخیر خود به رهبری عربستان و روسیه تصیم گرفت میزان عرضه خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این تصمیم خلاف خواسته بایدن رییس جمهور آمریکا بود که در ماه ژوئن برای افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت به عربستان سفر کرده بود. در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا، این تصمیم با افزایش قیمت نفت و گازوئیل می تواند به حزب بایدن آسیب بزند و گروه رقیب او در انتخابات صاحب اکثریت آراء شود. برخی گمانه زنی ها حاکی از آنست که روسیه و عربستان با این اقدام به دنبال لطمه زدن به بایدن در انتخابات پیش رو  برای پیروزی  حزب رقیب یعنی ترامپ و حزب جمهوری خواه هستند.

IMG_20221019_104959_013

 در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا  و اهمیت قیمت انرژی در میزان تورم ایالات متحده ، دولت بایدن تصمیم دارد 15 میلیون از ذخایر استراتژیک آمریکا را آزاد کند تا هم افزایش قیمت انرژی را کنترل کند و هم بتواند یکی از دغدغه های دموکرات ها در انتخابات ماه نوامبر را برطرف کند. این میزان باقی مانده هدف تعیین شده برای استفاده از 180 میلیون یشکه  ذخایر استراتژیک نفت برای کنترل بازار نفت  بوده است. دولت آمریکا این تصمیم را با هدف کاهش اثر حمله روسیه به اوکراین بر بازار نفت در فصل بهار اتخاذ کرد.

بایدن در روز چهارشنبه درباره این طرح سخنرانی خواهد کرد و به گفته یکی از مقامات دولت او  احتمالا، فروش ذخایر استراتژیک بیشتری در دستور کار دولت برای کنترل قیمت انرژی در زمستان قرار خواهد گرفت.

 کاخ سفید جزئیات بیشتری از طرح خود گفت و اعلام کرد همزمان دنبال افزایش ذخایر استراتژیک تا سطح 714 میلیون بشکه ای نقت است.

قیمت بنزین یکی از نشانه های تورم بالا در آمریکاست و جمهوری خواهان به دنبال استفاده از آن علیه بایدن در انتخابات هستند، نظرسنجی ها نشان داده است که اقتصاد و تورم به عنوان موضوع اصلی برای رای دهندگان  آمریکایی اهمبت پیدا کرده است.

قیمت نفت پس از خبر آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت  توسط دولت آمریکا، با کاهش سه درصدی قیمت در روز سه شنبه تا محدوده 83 دلار کاهش یافت. قیمت نفت در میان عوامل متضاد گرفتار است کاهش عرضه اوپک پلاس همزمان با فرارسیدن فصل سرما، در کنار تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه که از ماه دسامبر (آذر) اجرایی می‌شود بر رشد قیمت نفت فشار می آورند، از طرفی رکود چین و افزایش سیاست های انقباضی فدرال رزرو باعث کاهش تقاضا و تعدیل قیمت ها می شود.

دوفرد مطلع خبر داده اند که آمریکا به طور همزمان در حال بررسی طرحی برای اعمال محدودیت بر صادرات سوخت نیز است تا بتواند سطح ذخایر استراتژیک را بهبود ببخشد و قیمت سوخت در آمریکا را کنترل کند.