به گزارش اکوایران بنا به اخرین پژوهش منتشر شده از پژوهشکده پولی و بانکی، رشد تولید صنعتی کشور بر اساس تراز نامه 280 شرکت بورسی در شهریور سال جاری 6.5 درصد برآورد شده که نسبت به رشد مرداد ماه کمی کاهش داشته است. رشد تولید صنعتی در مرداد امسال 8.7 درصد به ثبت رسیده که بالاترین نرخ رشد در یکسال گذشته محسوب می شود، به عبارت دیگر پس اینکه در دو ماه ابتدایی سال جاری رشد تولید صنعتی منفی بود، در خرداد ماه پس از چند ماه رشد مثبت شد و این شاخص در روند صعودی قرار گرفت. این روند صعودی تا جایی ادامه پیدا کرد که در مرداد ماه به بالاترین حد خود در دوازده ماه گذشته رسید. رشد تولید صنعتی تصویر مناسبی از رشد اقتصادی کل کشور و وضعیت تولید در کشور ارائه می دهد و از آنجایی که همبستگی بالایی با رشد اقتصادی دارد، با توجه به اینکه امار رشد کل کمی با تاخیر منتشر می شود، اتکا به رشد تولید صنعتی می تواند بسیار سودمند باشد.

آمار ها نشان می دهد رشد تولید صنعتی در 9 ماهه ابتدایی سال 98 منفی بوده است، اما با شروع زمستان همان سال رشد به مرور روند صعودی به خود گرفت. تا جایی که در انتهای سال به حدود 2 درصد هم رسید، این در حالیست که در ابتدای سال 98 این نرخ در محدوده منفی 7 درصد بوده است. البته در فروردین ماه رشد تولید به شکل قابل توجهی کاهش یافت، پیش بینی می شود این رشد منفی به دلیل سیکل زمانی بوده است. این روند صعودی در سال 99 ادامه یافت، بیشترین رشد در سال 99 در میانه های سال رقم خورده است، البته بررسی ها نشان می دهد پس از سقوط بورس، یعنی از بازه مرداد ماه به بعد کمی این شاخص صعودی شده است. با شروع سال 1400 شاهد رشد بسیار بالای شاخص تولید شرکت های بورسی بودیم تا جایی که رشد ماهانه فروردین به نزدیکی 20 درصد هم رسید. می توان گفت که علت عمده این رشد به دلیل کاهش این شاخص تولید در فروردین 99 بوده است.

روند رشد صعودی رشد تا خرداد ماه سال گذشته ادامه یافت و رقم رشد در آخرین ماه از بهار سال 1400 به حدود 8 درصد رسید. با شروع تابستان شاهد ایجاد روند نزولی در شاخص رشد بودیم تا جایی که رشد در مرداد ماه به صفر درصد نیز رسید. به غیر از شهریور 1400 که رشد تنها برای یک ماه مثبت شد، از مرداد ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال رشد تولید صنعتی شرکت های بورسی منفی با صفر درصد بوده است. تقریبا پس از 8 ماه تجربه رشد منفی یا در محدوده صفر، در آخرین ماه بهار سال جاری رشد تولید صنعتی مثبت به ثبت رسید. نرخ رشد خرداد ماه 2.6 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین رشد به ثبت رسیده در دوازده ماه گذشته است.

IMG_8004