با وجود سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، عملکرد بازار کار آمریکا بهتر از انتظار بود، نرخ بیکاری با رسیدن به محدوده ۳.۵ درصدی در پایین ترین سطح خودش در پنج دهه گذشته قرار گرفته است و در حالی که نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان استخدام ۲۵۵ هزار نفر در بخش غیر کشاورزی را در ماه سپتامبر ( دهم شهریور تا هشتم مهر) پیش بینی می کرد، ۲۶۳ هزار نفر جذب بازار کار شدند و میانگین دستمزد ساعتی رشد مناسبی را تجربه کرد.

این آمار قدرت همیشگی بازار کار آمریکا را تصویر می‌کند. هرچند نشانه هایی از تعدیل تقاضا در بازار کار وجود دارد (فرصت های شغلی کاهش یافته و اخراج ها در بعضی بخش ها رشد کرده است) ولی بسیار از کارفرمایان پرسنل کمی دارند و با سرعت ثابت در حال استخدام نیروی کار هستند، قدرت بازار کار آمریکا در حالی که پشتوانه مخارج مصرف کننده است دلیل افزایش دستمزدها در بازار کار نیز است زیرا کسب و کارها برای جذب تعداد محدود نیروی کار با هم رقابت می کنند.

 در حالی که فدرال رزرو در این شرایط انعطاف پذیری بازار کار دل بسته و با هدف کنترل تورم به دنبال کاهش رشد دستمزدهاست، پیش پرداخت دستمزد و حقوق به کمترین سطح از از آوریل ۲۰۲۱ رسیده است، میزان اثر افزایش نرخ بهره بر رشد نرخ بیکاری برای فدرال رزرو مهم است.

گزارش سپتامبر بازار کار آمریکا آخرین گزارش بازار کار است که در جلسه ماه نوامبر(دهم و یازدهم آبان) برای تصمیم گیری درباره سیاست های بانک مرکزی در اختیار سیاست گذاران فدرال رزرو است که احتمال بررسی چهارمین افزایش ۷۵ صدم درصدی را افزایش می دهد.

این گزارش عمق و وسعت مشکل تورم در آمریکا را به خوبی نشان میدهد و مشخص می کند احتمالا گزارش قیمت مصرف کننده ممکن است بدتر از انتظار باشد.

پس ازانتشار این گزارش بازار سهام کاهش یافت. گزارش قوی گمانه زنی ها را تقویت کرد که فدرال رزرو احتمالا سیاست های انقباضی تهاجمی خود را با همین شدت ادامه میدهد و افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره برای جلسه بعدی فدرال رزرو تقریبا قطعی شد در این شرایط بازدهی اوراق خزانه آمریکا نیز تقویت شد.

درک تانگ، اقتصاد دان ال اچ می یر می گوید تورم بالا و وضعیت بازار کار را نشان میدهد که فدرال رزرو تسلیم بازار نخواهد شد و داده های روز جمعه یک افزایش ۷۵ صدم درصدی دیگر را تایید کرد.

 این گزارش برای جو بایدن رییس جمهور آمریکا و حزب دموکرات در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا خبر خوشایندی است که بر افزایش محبوبیت وی و حفظ اکثریت ناچیز در کنگره تاثیر گذار خواهد بود.

اقتصاددانان و سیاست گذاران مدتی است که بر پافشاری فدرال رزرو بر اقدامات انقباضی برای کنترل تورم اصرار دارند، پس از آنکه مری دالی رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو و رافائل بوستیک رییس فدرال رزرو آتلانتا در هفته گذشته تاکید کردند که اولویت فدرال رزرو باید اعمال سیاست های انقباضی و تداوم آن برا ی کاهش تورم باشد لارنس سامرز وزیر سابق خزانه‌داری در مصاحبه با بلومبرگ از فدرال رزرو خواست سیاست های انقباضی خود را حتی در صورت بروز خطرات مالی ناشی از اقدامش عملی کند.

او اعلام کرد نگرانی از ثبات مالی نباید مانع از اعمال سیاست‌های پولی برای جلوگیری از ریشه دار کردن تورم شود.هرچند این خطر نیز وجود دارد ولی به قدری بزرگ نخواهد بود که فدرال رزرو را از مسیر اصلی خود منحرف کند. رشد نرخ بهره تا سطح سه درصدی باعث تقویت دلار شده است، حق بیمه بدهی شرکت ها را افزایش داده و اقتصاد های سراسر جهان را تحت فشار قرار داده است.

این استاد دانشگاه هاروارد اعلام کرد که مهم ترین تصمیم در حال حاضر آنست که با جدیت برای جلوگیری از ریشه دار شدن تورم اقدامات لازم صورت بگیرد.

در حال حاضر احتمالا فدرال رزرو در جلسه آتی خود در ماه نوامبر ۷۵ صدم درصد نرخ بهره را افزایش خواهد که در صورتی که به کاهش تورم دست پیدا کنیم مناسب خواهد بود.

‌سایست های انقباضی ممکن است باعث آسیب بازارهای مالی مانند سهام شود ولی این یک اشتباه واقعی است که تصور کنیم نباید سیاست های پولی لازم را برای جلوگیری از تثبیت تورم به خاطر نگرانی از ثبات مالی انجام دهیم.

در صورتی که تورم مطابق با انتظارات کاهش مدیریت شده را تجربه کرد آنگاه بانک مرکزی نرخ بهره را به صورت مدیرت شده مقدار کمتری افزایش دهد.