به گزارش اکوایران حجم انباشت سرمایه ناخالص در بهار امسال 24 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است. به بیان ساده تر سرمایه گذاری ناخالص در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه رشد منفی هم تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد رشد سرمایه گذاری ناخالص در اقتصاد کشور در فصول گذشته روندی نزولی داشته، به گونه ای که رشد این شاخص از 11 درصد در بهار 1400 به زیر یک درصد در زمستان گذشته رسید، این روند تا جایی ادامه یافت که در بهار 1401 رشد انباشت سرمایه ناخالص منفی شده است. انباشت سرمایه در اقتصاد کلان نه به معنای انتقال سرمایه، بلکه به معنای خلق سرمایه یا ثروت جدید در یک اقتصاد است که به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی شناخته می شود. انباشت سرمایه به دو جز سرمایه گذاری در ماشین آلات و سرمایه گذاری در ساختمان تفکیک می شود.

با توجه به اینکه رشد سرمایه گذاری عامل رشد اقتصادی محسوب می شود، چنانچه بنا باشد روندی که سرمایه گذاری در چند فصل گذشته داشته در آینده نیز ادامه دار باشد، در ادامه شاهد رشد های اقتصادی مناسبی در کشور نخواهیم بود. بررسی ها نشان می دهد علت اصلی رشد سرمایه گذاری منفی در بهار امسال، به علت رشد منفی انباشت سرمایه در بخش ساختمان بوده، سرمایه گذاری در ساختمان در نخستین فصل 1401 منفی 4 درصد به ثبت رسیده است. این در حالیست که انباشت سرمایه در ماشین آلات در همین فصل مثبت 5.8 درصد برآورد شده است.

آمار ها نشان می دهد رشد سرمایه گذاری در بخش ساختمان در سال گذشته روندی کاملا نزولی داشته و از بالغ بر 15 درصد در بهار سال گذشته به منفی 4 درصد در بهار سال جاری رسیده است. انباشت سرمایه ناخالص در اقتصاد ایران در بهار سال گذشته 24.4 هزار میلیارد تومان بوده، این رقم در بهار سال جاری نه تنها افزایش نداشته بلکه کمتر نیز شده و به رقم 24.3 درصد رسیده است. بر این اساس رشد سرمایه گذاری در سال 1401 تا اینجای کار منفی بوده، با توجه به اینکه این ارقم ناخالص است، با احتساب استهلاک سرمایه یقینا سرمایه گذاری در اقتصاد ایران خیلی بیش از ارقام منفی بوده است. به طور کلی رشد انباشت سرمایه در چند فصل گذشته نسبت به دیگر متغیر های روش هزینه پایین تر بوده است، با توجه به اینکه سرمایه گذاری موتور رشد اقتصادی محسوب می شود، یقینا چنانچه این روند انباشت سرمایه در اقتصاد ایران ادامه دار باشد، طی سال های آتی شاهد رشد مثبت نخواهیم بود.

رشد بهار 1401