به گزارش اکوایران رشداقتصادی در بهار سال جاری 3.8 درصد براورد شده، بر این اساس حجم اقتصاد ایران از 181 هزار میلیارد تومان در بهار سال جاری به 188 هزار میلیارد تومان در بهار امسال رسیده است. رشد اقتصادی (کل سال) در سال گذشته 4.3 درصد به ثبت رسیده و همچنین در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب شاهد به ثبت رسیدن رشد های 6.9درصد، 4.4 درصد، 4.1 درصد و 2.3 درصد بوده ایم، بر این اساس می توان گفت که رشد اقتصادی به ثبت رسیده در بهار سال جاری به نسبت تمامی فصول در سال گذشته به غیر از زمستان پایین تر بوده است. اما رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در بهار امسال نسبت به تمامی فصل های سال 1400 بالاتر بوده است. بر این اساس می توان گفت؛ بخش نفت که در دو سال گذشته از علل اصلی به ثبت رسیدن رشد های اقتصادی مثبت در کشور بوده، اکنون از رونق سابق خود افتاده است.

بخش نفت و گاز جز بخش هایی است که در چند فصل گذشته الخصوص از میانه سال 99 با روی کار آمدن بایدن در آمریکا رشد های خوبی را تجربه کرده است. با رئیس جمهور شدن یک فرد دموکرات در آمریکا باعث شد تا در آن بازه زمانی چشم انداز شرایط ایران در فضای بین المللی بهبود یابد و فروش نفت برای کشور آسان تر شود. همنی امر باعث شد تا در زمستان 99 و بهار 1400 رشد اقتصادی این بخش به ترتیب 32 درصد و 27 درصد به ثبت برسد، حتی یکی از دلایل مثبت شدن رشد در سال 99 همین بخش نفت بوده است. اما دو فصل است که نفت و کاز رشد های مناسبی را تجربه نمی کند.

کل حجم ارزش افزوده بخش نفت و گاز در بهار امسال کمی بیشتر از 27 هزار میلیارد تومان برآورد شده، که نسبت به فصل مشابه سال گذشته تنها یک درصد افزایش داشته، همچنین در زمستان نیز رشد این بخش تنها نیم درصد بوده است. این در حالیست که همانگونه که گفته شد در بهار 1400 رشد این بخش 27.4 درصد بوده است. به علت مسئله انرژی ایجاد شده در اروپا ناشی از جنگ روسیه و اوکراین انتظار می رفت صادرات نفت و گاز ایران در بازه زمانی مرود بحث بالا باشد و رشد این بخش افزایش یابد، که این اتفاق رخ نداد.

photo_2022-09-18_01-11-38