به گزارش اکوایران بنا به داده های منتشر شده از مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بهار امسال 49.3 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر میانگین قیمت کالا و خدمات در بهار سال جاری نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در بهار سال گذشته در مبدا تولید و ارائه آن ها نزدیک به یک و نیم برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه ای تولیدکننده در بهار نسبت به زمستان سال گذشته تقریبا 7.3 واحد درصد بیشتر شده است.

بر این اساس می توان گفت تورم هزینه های تولید در بهار 1401 روندی صعودی به خود گرفته، این در حالیست که در پایان سال گذشته مسیر حرکت تورم تولیدکننده نزولی شده بود. به نظر، دلیل این روند صعودی، جهش تورم فصلی در امسال است، به گونه ای که تورم فصلی تولیدکننده از زیر 5 درصد در زمستان 1400 به بالاتر از 15 درصد در بهار رسیده است. بنابراین، با توجه به این جهش و همسویی فراینده تورم فصلی و نقطه ای تولید کننده در بهار برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند در فصول آتی نیز شاهد ادامه روند صعودی در دو شاخص تورم سالانه و نقطه به نقطه تولید کننده باشیم. این جهش می تواند در ادامه به کالاهای مصرف نیز سرایت کرده و در نتیجه تورم مصرف کننده را نیز ارتقا دهد.

برخی سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی در بهار امسال توسط دولت اجرا شد را علت اصلی این جهش تورمی میدانند. در اقتصاد این نوع از تورم به تورم فشار هزینه معروف است که ناشی از افزایش هزینه های تولید و اختلال در سمت عرضه اقتصاد به وجود می آید. چنانچه این نوع از تورم به متغیر های دیگر دامن نزند، به عنوان مثال باعث ایجاد تورم انتظاری نشود، اثرش طی چند ماه تخلیه می شود.

کشاورزی در صدر تورم تولید کننده

بررسی داده های مرکز آمار نشان می دهد در میان بخش های اصلی اقتصادی، بیشترین تورم تولید کننده نقطه به نقطه در بخش کشاورزی رقم خورده که برابر با 66.2 درصد برآورد شده است، این در حالیست که همین شاخص برای کشاورزی در زمستان حدود 34 درصد بوده است. یعنی در یک فصل 32.2 واحد درصد بر این شاخص افزوده شده است.

بر خلاف بخش کشاورزی ، در بخش معدن دقیقا بر عکس این اتفاق رخ داده است. به گونه ای که تورم از 64 درصد در زمستان به 37 درصد در بهار رسیده است. و در ادامه تورم در بخش های خدمات و صنعت نیز در بهار و زمستان تقریبا در یک محدوده به ثبت رسیده و تغییر چندانی را با فصل های قبلی خود ثبت نکرده است.

رشد تورم تولید در کشاورزی و همسویی آن با تورم کل تولید در کشور در حالی رخ داده که بررسی ها نشان می دهد دو بخش خدمات و صنعت در تعیین تورم تولید کننده بیشترین ضریب اهمیت و تاثیر گذاری را دارند.

photo_2022-09-09_12-17-15