معاون وزیر خزانه داری آمریکا والی آدیمو‌ در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که اقتصاد روسیه پس از حمله به اوکراین به خاطر اقدامات آمریکا و متحدانش با سال‌ها سختی مواجه خواهد شد.

بلومبرگ گزارش داد روسیه به لطف درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، مازاد تجاری بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند ولی گزارش داخلی تهیه شده برای رئیس جمهور این کشور نشان می‌دهد که روسیه با رکود عمیق و طولانی مواجه است؛ همانند تصویری که آدیمو وزیر خزانه داری آمریکا در باره شرایط اقتصاد روسیه ترسیم کرده است.

آدیمو در برنامه تلویزیونی بلومبرگ گفت که اقتصاد روسیه به خاطر تحریم‌هایی که آمریکا به همراه ۳۰ کشور دیگر اعمال کرده است رنج زیادی را تحمل می‌کند و این درد تا سال‌ها ادامه دارد.

آدیمو‌ از تلاش‌های آمریکا برای تعیین سقف قیمتی نفت صادراتی روسیه حمایت کرد و گفت حتی اگر برخی از کشورها تصمیم بگیرند که به این کمپین نپیوندند در موقعیت بهتری برای مذاکره در قیمت‌های پایین تر قرار می‌گیرند.

گروه جی ۷ پیش از این حمایت خود را از طرح تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه اعلام کرده بود. جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا به همراه همتایانش در بیانیه‌ای در تاریخ دوم سپتامبر(جمعه یازدهم شهریور) اعلام کردند که دولت‌هایشان این سقف را مطابق با آخرین تحریم های اتحادیه اروپا که قرار است از پنجم دسامبر (چهاردهم آذر) آغاز شود، اعمال می‌کنند.

تعیین سقف قیمت در واقع نشان دهنده تضعیف قوانین اتحادیه اروپا، بریتانیا و سوئیس است که خدمات حیاتی برای محموله‌های نفت خام منتقل شده از طریق دریا مانند بیمه و تأمین مالی نفت‌کش‌های حامل نفت روسیه در هر نقطه از جهان را از تاریخ پنجم دسامبر ممنوع کرده بود. بر اساس این طرح، خرید نفت روسیه در محدوده سقف یا کمتر از سقف قیمت از ممنوعیت خدمات معاف است.

پیش از این اروپا خرید محموله‌های دریایی نفت روسیه را از تاریخ پنجم دسامبر (چهاردهم آذر) ممنوع کرده بود و کشورهای اروپایی از خرید روزانه حدود ۱.۲۵ میلیون بشکه نفت اروپا از این تاریخ منع می‌شدند ولی در ادامه با جایگزین نشدن نفت روسیه برای اروپا، طرح تعیین سقف نفت روسیه بررسی شد.

با ارائه معافیت‌ها، ایالات متحده بر این باور است که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه مانع از خروج نفت این کشور از بازارهای جهانی پس از تحریم‌های جدید می‌شود و وقتی نفت روسیه در بازارها بماند قیمت نفت دچار شوک قیمتی رو به بالا نخواهد شد. این اتفاق همچنین درآمدهای مسکو را محدود می‌کند و ظرفیت مالی این کشور برای تأمین مالی جنگ اوکراین محدود می‌شود.

آدیمو گفت هند که روابط تاریخی با روسیه دارد و تا کنون به اقدامات تحریمی علیه این کشور نپیوسته است از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه استقبال کرده است و وزیر نفت هند اعلام کرده در حال بررسی پیوست به این کمپین هستند.

 


همچنین بخوانید؛ 

بلومبرگ: اوپک قیمت نفت را به بالای ۹۰ دلار رساند