به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا از ابتدای هفته گذشته مسیر صعودی را دنبال کرد. عصر روز گذشته قیمت دلار 3 درصد بالاتر از عصر شنبه هفته گذشته بود. قیمت دلار عصر دیروز روی 28 هزار و 720 تومان قرار داشت که از ابتدای سال بی‌سابقه بود. رشد قیمت دلار امروز متوقف شد و قدری عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار که صبح امروز 27 هزار و 720 تومان بود، در طول معاملات قدری افت کرد و در نهایت روی 28 هزار و 580 تومان قرار گرفت.

2

ظرفیت کاهشی قیمت دلار

قیمت درهم امارات نیز همراه با دلار کاهش یافت و مرز 7 هزار و 800 تومان را از دست داد، قیمت درهم که عصر دیروز روی 7 هزار و 830 تومان قرار داشت، عصر امروز 7 هزار و 780 تومان گزارش می‌شد. با ضرب کردن نرخ انتهای روز درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 28 هزار و 576 تومان به دست می‌آمد که بسیار نزدیک به قیمت دلار آزاد بود، با توجه به اینکه معمولا حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم منفی است، قیمت دلار ظرفیت آن را داشت که باز هم افت کند.

حباب قیمتی سکه تخلیه شد

بازار طلای جهانی امروز تعطیل بود و قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری از رشد این هفته را از دست داد. قیمت سکه امامی که عصر روز گذشته روی 12 میلیون و 700 هزار تومان قرار داشت، عصر امروز تا 12 میلیون و 560 هزار تومان پایین آمد. اندازه حباب قیمتی سکه در پایان معاملات امروز نزدیک به صفر (0.1) درصد بود و به نظر می‌رسید فعالان بازار سکه انتظار داشتند قیمت دلار باز هم کاهش پیدا کند.

3

نقش عرضه در کنترل قیمت دلار

عرضه دلار متشکل روز گذشته رکورد سال جاری محسوب می‌شد و امروز نیز عرضه با وجود افت نسبت به روز گذشته در سطوح بالایی قرار داشت. عرضه دلار نسبت به روز گذشته 10 درصد افت کرد و روی 11 میلیون و 747 هزار قرار گرفت، مقدار متوسط عرضه از 7 فروردین تا امروز 6 میلیون و 666 هزار به دست می‌آید و مقدار عرضه امروز حدود 76 درصد از این رقم بالاتر بود. تغییرات قیمت در بازار متشکل و سامانه سنا نیز منفی بود و شکاف بین قیمت دلار بازار آزاد و سنا رشد داشت.

4

برای جمع‌بندی می‌توان گفت روند صعودی قیمت دلار بازار آزاد امروز متوقف شد، در کنترل قیمت دلار احتمالا عرضه بالا نقش داشت. قیمت درهم و سکه نیز همراه با دلار افت کردند و حباب قیمتی سکه تقریبا تخلیه شد.