تکلیف پول های بلوکه شده کریپتولند با بازگشت سینا استوی چیست؟

خبرها حاکی از آن است که گویا سینا استوی، مالک صرافی کریپتولند که به دلیل اخلال در نظام اقتصادی با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی بازداشت شده بود، آزاد شده.

استوی که ۶ ماه پیش با اتهام انتشار توکن بدون پشتوانه‌ی BRG دستگیر شده بود، حالا خبر از راه اندازی مجدد کریپتو لند و لیست شدن BRG در بایننس را می‌دهد.

۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در توییتر رسمی سینا استوی متنی توسط مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری منتشر شد که خبر از دستگیری او به خاطر اخلال در نظام اقتصادی میداد. متنی که حالا دیگر در توییتر استوی نیست!  بعد از آن در وب سایت گرداب بیانیه‌ای منتشر شد  که در آن انتشار توکن بدون پشتوانه‌ی BRG، ایجاد نوسانات ساختگی و قیمت سازی جعلی از تخلفات استوی بودند. همچنین اعلام شده بود که برخورد قانونی با مفسدین اقتصاد دیجیتال متوقف نخواهد شد و با قوت ادامه خواهد داشت.

نکته اینجا بود که این خبر دقیقا هم‌زمان با خبر بسته شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی توسط بانک مرکزی منتشر شد. اتفاقی که برای خیلی از کاربران رمزارز در ایران بی معنی نبود و شاید معانی خوشی هم نداشت!

و نکته بعدی این بود که فردی به عنوان کلاهبردار دستگیر شده بود که قبلا در رسانه‌ها از او به عنوان کارآفرین برتر کشور یاد می‌شد و حتی صرافی او یعنی کریپتولند در جشنواره وب و موبایل ایران بهترین وب‌سایت و کسب‌وکار سال ۹۹ شده بود.

سینا استوی در پنل این جشنواره گفت علت شاعبه‌های مرتبط با کریپتولند این است که بهترین و خوش‌قیمت ترین صرافی ایران هستیم

شاید بخاطر همین که تضمین BRG خود استوی بود، بعد از بازداشتش ارزش این توکن به نزدیک صفر رسید، صرافی کریپولند هم بسته شد. به گفته مسئولین قوه قضاییه این صرافی حدود ۳۰۰هزار کاربر داشته و مردم سرمایه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از دست دادند.

سینا استوی و احمدی نژاد همکاری داشتند؟ 

پس از دستگیری استوی اتهامات او در رسانه‌ها از خلق توکن بدون پشتوانه هم فراتر رفت. مدرک جعلی و گرداننده‌ی کانال‌های تلگرامی غیر اخلاقی. در همین اتهامات به داشتن شبکه‌های قدرتمند تلگرامی و ظرفیت بالای رسانه‌ای برای تبلیغ هم اشاره شده بود. مثل کانال تلگرامی میلیونی Best Of persian که تقریبا ۶ ماهه فعالیتی نداشته. مدتی مشابه زمان دستگیری استوی.

نکته‌ی سوم اینجاست که گویا این ظرفیت رسانه‌ای قدرتمند خرج تبلیغات انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات ۱۴۰۰ هم می‌شده. نظرسنجی‌های مختلف که در آن‌ها احمدی‌نژاد صدر بود و پست‌های مختلف تبلیغاتی انتخاباتی برای رئیس جمهور سابق ایران در این کانال منتشر می‌شد. انتشار اخبار با محتوای صرافی‌های رمزارزی در سایت دولت بهار هم، هم عجیب و غریب و غیر مرتبط به نظر میاید و هم به شاعبه‌ی همکاری رسانه‌ای استوی با تیم رسانه ای اقای احمدی نژاد دامن میزند. اما نکته‌ی اصلی تبلیغات انتخاباتی در کانال‌های تلگرامی نیست، بلکه زمان دستگیری استویست که مصادف شده با انتخابات ۱۴۰۰. موضوعی که باز هم به شاعبه‌های کریپتولند دامن میزند.

اما سوالات زیادی از این سه نکته برداشت میشود، سه نکته‌ای که تازه کل جزئیات اتفاقات رخ داده هم نیستند.

اگر از چرایی هم‌زمانی دستگیری با خبر مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی بگذریم و این موضوع را یک اتفاق بدانیم

اگر از پارادوکس تیترهای رسانه‌ها با موضوع کارآفرین برتر کشور در کنار تیتر‌های کلاهبردار برتر رمزارزها در کشور و از دست رفتن اعتماد مردم هم بگذریم، به سوالاتی می‌رسیم که شاید برای کسانی که منتظر باز شدن پول‌های بلوکه شده شان در صرافی کریپتولند هستند هم مهم باشد.

تکلیف پول‌های بلوکه شده در صرافی کریپتولند چیست؟ 

طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۸ خرید و فروش رمزارزها در ایران صرفا با قبول مسئولیت و ریسک طرفین معامله انجام میشود و دولت و بانک مرکزی هیچ تضمینی نمی‌دهند. اگر این موضوع شامل خریداران توکن BRG هم بشود، یعنی کسانی که پولشان پس از دستگیر شدن سینا استوی در صرافی کریپتولند بلوکه شده، نباید منتظر حمایت دولت باشند؟ شاید خود سینا استوی قرار است آستین بالا بزند.

طبق صحبت‌های اخیر غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه‌ی قضاییه، برای تسریع در روند پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی اگر همکاران قضایی نگران فرار متهم نباشند، میشود متهم بازداشت نباشد و تحت نظر مسئولان قضایی حقوق مردم را برگرداند. مجازات هم بعد از آن سر جای خودش. آیا سینا استوی هم آزاد شده که پول‌های بلوکه شده را برگرداند؟ آن هم طبق ویس‌های خودش با راه اندازی مجدد BRG یعنی همان دلیلی که اعلام شد بخاطرش دستگیر شده بود؟

افرادی که در این شرایط اقتصادی و فضای خاکستری رمزارزها در ایران متضرر شده اند حوصله‌ی تیترهای متناقض رسانه‌ها و حل کردن معمای همزمانی دستگیری استوی با انتخابات و احمدی نژاد و شرایط آزادی استوی را ندارن