روند دلار در اولین روز هفته برای معامله گران ارزی اهمیت زیادی دارد. از نگاه برخی فعالان، شماری از معامله گران، در ابتدای روز شنبه دست به معامله خاصی نخواهند زد و مشاهده گر رفتار بازارساز خواهند بود. در مقابل، گروهی از فعالان اعتقاد دارند که نوسان گیران با توجه به شکسته شدن سقف سال ۱۴۰۰، به خریدهای خود ادامه خواهند داد. می توان گفت در ابتدای روز شنبه، فاز برخی معامله گران احتیاطی خواهد بود و دسته ای دیگر به رفتارهای هیجانی ادامه خواهند داد.

زنگ خطر عرضه گسترده بازارساز؟

در انتهای هفته مدیرعامل یکی از خبرگزاری های ایرانی خبر از آزادسازی بالای ۳ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران داد. برخی معامله گران انتظار دارند اثر انتشار این خبر، افزایش عرضه ارز در ابتدای روز شنبه از سوی بازارساز باشد. با توجه به شکسته شدن مقاومت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی، این دسته از معامله گران، انتظار دارند که بازارساز در بالاترین محدوده قیمتی سال ۱۴۰۰ اقدام به فروش ارزهای ذخیره شده خود کند.

با توجه به انتشار اخبار مثبت مختلف در ماه های اخیر و عدم تحقق آن ها،‌ شماری از معامله گران ترجیح می دهند که در ابتدای هفته جاری، وضعیت عرضه بازارساز را مورد سنجش قرار دهند و پس از آن، موقعیت خرید یا فروش خود را تعیین کنند.

دلار و سکه پشت خطی

عامل صعودی در بازار دلار

در بازار پشت خطی روزهای پنج شنبه و جمعه خبری از افت معنادار قیمت نبود. حتی بازار به خبر آزادسازی دارایی های بلوکه شده واکنش زیادی نشان نداد. دلار در این روز در اکثر مواقع بالای محدوده مقاومتی ۲۸  هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد و این موضوع انتظارات صعودی بازیگران ارزی را برجسته کرد. حتی تحلیل گران فنی اشاره می کنند تا زمانی که قیمت دلار بالای مرز ۲۸ هزار تومانی قرار دارد، خرید دلار گزینه بهتری نسبت به فروش آن خواهد بود. شکست مرز ۲۸ هزار تومانی از نگاه این دسته مجوز فروش را صادر خواهد کرد.