به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا از ابتدای هفته تا دیروز مسیر افزایشی را پیمود و دیروز رقم 28 هزار و 150 تومان را لمس کرد. قیمت دلار از 8 مهر ماه این سطوح قیمتی را تجربه نکرده بود و رشد قیمت دلار در حالی که زمان شروع دور جدید مذاکرات برای 8 آذر فیکس شده است و عرضه دلار متشکل در سطوح بالایی قرار دارد، حاکی از عدم اطمینان فعالان بازار نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات احیای برجام است، به هر روی قیمت دلار آمریکا که عصر روز گذشته روی 28 هزار و 100 تومان قرار داشت، معاملات امروز را با قیمت 28 هزار و 80 تومان آغاز کرد. قیمت درهم نسبت به عصر دیروز 20 تومان افت کرده بود و روی 7 هزار و 640 تومان قرار داشت. با ضرب کردن این عدد در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 28 هزار و 62 تومان به دست می‌آمد که بر خلاف قاعده معمول از قیمت دلار بازار آزاد قدری پایین‌تر بود، در نتیجه قیمت دلار ظرفیت آن را داشت که در صورت عدم افزایش قیمت درهم قدری افت کند. قیمت دلار در ادامه قدری پایین آمد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 28 هزار و 50 تومان قرار گرفت، اما مرز 28 هزار تومان را از دست نداد.

آیا قیمت دلار در کانال 28 هزار پایدار می‌ماند؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت دلار در طول این هفته به صورت احساسی رشد کرده است و قیمت‌ بازگشت خواهد کرد، یا این که قیمت‌ بعد از تخلیه اثر خبر شروع دور جدید مذاکرات در سطوح کنونی تثبیت شده‌ است و بازگشتی در کار نیست. احتمال دیگر این است که طبق پیش‌بینی‌ها دامنه نوسان قیمت دلار در حال افزایش و قیمت دلار در حال ناپایدار شدن است.

دلار بازار ارز

حباب قیمتی سکه کوچک است

قیمت طلا روز گذشته عملکرد خوبی داشت و حتی رقم‌هایی بالای 1825 دلار را به ثبت رساند. مرز 1820 دلار از نظر تکنیکال برای طلا مهم بود و پایداری بالای این مرز می‌توانست حاکی از رشد انتظارات افزایشی در بازار طلا باشد. قیمت طلا صبح امروز قدری افت کرده بود، اما در ساعت 11 و 21 دقیقه صبح به وقت ایران بالای مرز حساس و روی 1821 دلار قرار داشت. اما با وجود رشد قیمت طلا و پایداری دلار در کانال 28 هزار تومان قیمت سکه تغییراتی محدود و منفی را نسبت به عصر دیروز به ثبت رساند. قیمت سکه عصر دیروز روی 12 میلیون و 190 هزار تومان قرار داشت و صبح امروز با افت 25 هزار تومانی روی 12 میلیون و 165 هزار تومان قرار گرفت. با احتساب قیمت 28 هزار و 90 تومان برای دلار حباب قیمتی سکه 1 درصد به دست می‌آمد که نسبتا کوچک بود. احتمالا فعالان سکه هنوز در مورد پایداری قیمت دلار در سطوح کنونی اطمینان نداشتند و احتمال می‌دادند قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان بازگردد، شاید هم پایدار بودن تقاضا در بازار سکه باعث می‌شود که رشد قیمت دلار و طلا با تاخیر در قیمت سکه منعکس شود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار که روز گذشته به کانال 28 هزار تومان وارد شده بود، در این کانال پایداری می‌کند. سطوح قیمتی سکه نشان می‌دهد فعالان بازار سکه انتظار دارند قیمت دلار بازگشت کند، زیرا قیمت سکه با وجود رشد قیمت طلا و پایداری دلار تغییراتی منفی را نسبت به عصر دیروز ثبت کرد و حباب آن نزدیک به یک درصد و نسبتا کوچک بود.