یک شنبه شب اسکناس آمریکایی به کانال 28 هزار تومانی نفوذ کرد. افزایش قیمت دلار به کانال جدید و دو رشد متوالی در هفته جاری، برخی معامله گران را به ادامه روند صعودی این ارز امیدوار کرده است.

در روزهای اخیر معامله گران ارزی بیشتر به اخباری توجه کرده اند که احتمال رسیدن به یک توافق هسته ای جدید یا احیای برجام را کم نشان می داد. می توان گفت، تصور شماری از معامله گران ارزی مبنی بر اینکه رسیدن به یک توافق هسته ای کار دشواری خواهد بود، موجب شده است که میزان خریدها در بازار به شکل معناداری بیشتر شود.

 در 6 ماه ابتدایی سال جاری، امید به لغو تحریم ها موجب شده بود که برخی از معامله گران از حضور در بازار پرهیز کنند. با این حال،  بخشی از تقاضای خوابیده کم کم در روزهای اخیر به بازار وارد شده و توانسته است که اسکناس آمریکایی را از مقاومت های مهمی عبور دهد.

1-01

سیگنال افزایشی از بازار هرات

به باور فعالان، بالا آمدن ارزش دلار در هرات افغاستان یکی از نشانه های مهمی بود که توجه بازیگران ارز بازار داخلی را به خود جلب کرد. دیروز بعدازظهر، در کانال های اطلاع رسانی معامله گران عنوان می شد که دلار در هرات افغانستان به بالای محدوده 27 هزار و 900 تومان نفوذ کرده است. این در حالی بود که روز شنبه این ارز 27 هزار و 700 تومان قیمت خورده بود.

به طور سنتی ارزش دلار در هرات افغانستان کمی پایین تر از بازار داخلی است و بیشتر روند قیمتی آن مورد توجه معامله گران سبزه میدان قرار می گیرد. به این ترتیب،‌افزایش دلار در معاملات پشت خطی هرات برای بازیگران بازار داخلی، احتمال رشد قیمت در بازار داخلی را بالا برد.

امید فنی نزولی های بازار

برخی معامله گران امیدوار هستند که با ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی، فروش های ارزی افزایش پیدا کند. آن ها عنوان می کنند که در ماه های اخیر،‌ از یک سو بازارساز سطح عرضه خود را در کانال 28 هزار تومانی را بالا برده است و از سوی دیگر، معامله گران بزرگ نیز معمولا در این کانال اقدام به سودگیری کرده اند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و دلار از محدوده 28 هزار و 300 تومان عبور کند، می توان انتظار رشد بیشتر را برای اسکناس آمریکایی داشت. در واقع این محدوده، محدوده پرنوسانی برای قیمت دلار خواهد بود.