بازار ارز محل تقابل نوسان گیران ارزی و بازارساز شده است. در اولین روز هفته، معامله گران تمایل زیادی به خرید ارز داشتند، حال آنکه گفته می شد بازارساز قصد داشت با عرضه ارز مانع از رشد معنادار قیمت شود. گفته می شود که در روزهای اخیر نیز بازارساز میزان عرضه خود را بالا برده است.

به گفته فعالان، زمانی که با عرضه بالای بازارساز، قیمت دلار به رشد خود ادامه می دهد، نشان از آن دارد که سطح تقاضا در بازار قابل توجه است. به واسطه افزایش تقاضا، دلار توانسته است تا بالای محدوده 27 هزار و 800 تومانی پیش روی کند. با این حال، ممکن است در روز جاری، بار دیگر قیمت دلار به سوی محدوده های پایین تر قدم بردارد. علت این موضوع همان عرضه بازارساز است که در سال اخیر به ندرت اجازه نوسان دلار بالای مرز 28 هزار تومان را داده است.

خطر مقاومت شدید بازارساز آن جاست که همیشه نمی توان با عرضه ارز،‌ بازار را مدیریت کرد و نیاز است که جهت انتظارات معامله گران را تغییر داد. اگر در روزهای آتی،‌ خبر مثبتی به بازار نرسد، دشوار است که بازارساز به تنهایی بتواند از مرز 28 هزار تومانی حمایت کند.

پشت خطی-01

هراس معامله گران از یک اتفاق

خریدهای معامله گران در روزهای اخیر در حالی زیاد شده است که به تازگی تاریخ شروع مذاکرات هسته ای اعلام شد. به گفته فعالان، برخی معامله گران از این موضوع هراس دارند که پیش از شروع مذاکرات هسته ای، جلسه شورای حکام برگزار و قطعنامه ای بر علیه ایران در این جلسه صادر شود. اخیرا رییس کل سازمان انرژی اتمی نیز چند بار از سطح دسترسی های آژانس به تاسیسات هسته ای ایران ابراز رضایت نکرده است.

هم چنین فشار جمهوری خواهان به بایدن درباره مذاکرات هسته ای و توافق احتمالی، نگرانی های بازیگران ارزی را بیشتر کرده است.