به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا که در عصر روز پنج‌شنبه روی ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز از مرز حساس ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و روی ۲۷ هزار و ۸۱۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در ادامه نیز مسیر افزایشی را پیمود و در نهایت روی ۲۷ هزار و ۸۷۰ تومان ایستاد. قیمت درهم امارات نوسان محدودی داشت و حوالی ۷ هزار و ۵۸۰ تومان جابجا می‌شد. معادل درهمی قیمت دلار ۲۷ هزار و ۸۴۱ تومان به دست می‌آمد که از نرخ انتهایی دلار قدری پایین‌تر بود. این امر خلاف قاعده متعارف بود. معمولا قیمت دلار بازار داخل پایین‌تر از معادل درهمی‌اش قرار می‌گرفت، بر این اساس قیمت دلار ظرفیت ثبت تغییراتی منفی را داشت.

1

حباب قیمتی سکه زیر نیم درصد است

قیمت طلای جهانی در روز جمعه عملکرد خوبی داشت و تا 1818 دلار بالا رفت. قیمت سکه همراه با رشد قیمت دلار و طلا افزایش یافت. عصر پنج‌شنبه قیمت سکه 11 میلیون و 815 هزار تومان بود و در آخرین ساعات معاملات امروز قیمت سکه روی 11 میلیون و 980 تومان قرار داشت. حباب قیمتی سکه با وجود رشد قیمت بسیار کوچک (حدود 0.4 درصد) بود. از این نظر قیمت سکه ظرفیت آن را داشت که در صورت عدم افت قیمت دلار  و طلا، باز هم بالا رود.

2

عرضه دلار افزایش یافت

عرضه دلار نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 46 درصد رشد کرد و روی 9 میلیون و 863 هزار قرار گرفت. قیمت دلار سنا به صورت محدود افت کرد و قیمت متوسط روزانه دلار متشکل قدری افزایش یافت. به طور کلی حجم عرضه در هفته‌های اخیر در سطوح بالایی قرار داشت و حدس‌هایی زده می‌شود مبنی بر اینکه چون دولت جدید به طرق مختلف فروش نفت را افزایش داده، دست بانک مرکزی برای عرضه در بازار متشکل تا حدی باز شده است.

3

ششمین روز پرتزریق سال برای یورو رقم خورد

عرضه یورو نیز در معاملات امروز به طور محسوسی رشد کرد. عرضه یورو در اولین روز هفته 81 درصد از پنج‌شنبه هفته گذشته بالاتر بود و روی 2 میلیون و 610 هزار قرار داشت. امروز ششمین روز پرتزریق سال برای یورو بود، اما قیمت یورو در بازار آزاد به صورت محدود افزایش یافت و روی 32 هزار و 72 تومان قرار گرفت. بر خلاف قیمت یورو آزاد، قیمت یورو متشکل و سنا افت کرد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت و بالای مرز 27 هزار و 800 تومان قرار گرفت. قیمت یورو نیز رشد کرد. عرضه یورو در سطوح بسیار بالایی قرار داشت. قیمت طلا بالای 1800 دلار قرار دارد. قیمت سکه رشد کرد، اما اندازه حباب آن بسیار کوچک است، در نتیجه قیمت سکه ظرفیت رشد بیشتر را دارد. حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم مثبت بود، در نتیجه قیمت دلار در صورت عدم افزایش قیمت درهم باید قدری افت کند.