دیروز معامله گران در بازار پشت خطی سعی داشتند، نگاه ها را به سوی آینده مذاکرات هسته ای جلب کنند. در حالی که روز پنج شنبه، توجه بیشتر بازیگران ارزی به سوی اعلام خبر شروع مذاکرات هسته ای بود، روز جمعه، معامله گران تلاش داشتند که این تصور را برجسته کنند که مذاکرات هسته ای به نتیجه ای نمی رسد. در واقع آن ها عنوان می کردند که شرایط به گونه ای رقم خورده است که لغو تحریم ها بسیار دشوار خواهد بود. به این ترتیب، با اینکه خبر شروع مذاکرات توانست روز پنج شنبه زمینه ساز نزول دلار حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان شود، روز جمعه،‌خریدها در بازار پشت خطی زیاد شد و  در اواخر روز اسکناس آمریکایی در حوالی محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی می تواند زمینه ساز ادامه رشد این ارز در ابتدای روز شنبه شود. با این حال، در ادامه روز شنبه عرضه بازارساز و احتیاط معامله گران ۲۳ روز مانده به شروع مذاکرات می تواند منجر به برقراری تعادل قیمتی دلار شود.

2-01

توجه معامله گران ارزی به وضعیت دموکرات ها

دموکرات‌ها به تازگی سه دفتر عالی ایالتی در ویرجینیا را از دست داده‌اند که آقای بایدن یک سال پیش با 10 درصد پیروزی در آن‌ها به دست آورد. این موضوع از آن جهت برای بازیگران ارزی اهمیت دارد که از نگاه برخی از آن ها، احیای برجام و لغو تحریم ها را برای دولت بایدن دشوارتر می کند.

از نظر این گروه، یکی از شروط ایران برای بازگشت به توافق هسته ای این است که آمریکا تضمین های لازم برای عدم خروج از برجام را ارایه دهد و بخش زیادی از تحریم ها را لغو کند. از نگاه بازیگران افزایشی، بدون تایید کنگره و جمهوری خواه ها دریافت چنین تضمینی دشوار خواهد بود و با توجه به احتمال برنده شدن یک جمهوری خواه در انتخابات سه سال بعد ریاست جمهوری آمریکا، تضمین دولت بایدن نیز به تنهایی ممکن است برای ایران کافی نباشد.

در چنین وضعیتی در روز جاری در صورتی که دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برود، احتمال صعود این ارز تا کانال ۲۸ هزار تومانی وجود دارد.