به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته تا مرز حساس 27 هزار و 800 تومان بالا رفته بود. قیمت دلار امروز به حرکت صعودی خود ادامه نداد و پشت مرز حساس متوقف شد. قیمت دلار عصر امروز حوالی 27 هزار و 750 تومان بود. قیمت دلار متشکل و سنا بر خلاف دلار آزاد به صورت جزئی رشد کرد. قیمت دلار متشکل روی 26 هزار و 777 تومان قرار گرفت و قیمت دلار سنا در پایان معاملات امروز 27 هزار و 73 تومان گزارش شد.

عرضه

عرضه دلار در بازار متشکل احتمالا نقشی در کنترل روند صعودی قیمت دلار نداشت، عرضه دلار در آخرین روز هفته با افت 35 درصدی نسبت به روز گذشته 6 میلیون و 743 هزار گزارش می‌شد.

قیمت یورو به کانال 32 هزار وارد شد

قیمت یورو آزاد بر خلاف دلار افزایش یافت و به کانال 32 هزار تومان وارد شد. قیمت یورو با رشد محدود 37 تومانی روی 32 هزار و 35 تومان ایستاد. عرضه یورو 19 درصد کاهش یافت و روی 1 میلیون و 439 هزار  قرار گرفت و قیمت یورو متشکل و سنا نیز به طور محدود کاهش یافت.

قیمت

غلبه انتظارات کاهشی در بازار سکه

قیمت طلای جهانی در ساعت 13 و 15 دقیقه عصر به وقت ایران تغییر محسوسی نسبت به انتهای معاملات روز گذشته نداشت و حوالی 1777 دلار نوسان می‌کرد. قیمت سکه تحت تاثیر توقف روند صعودی قیمت دلار حدود 50 هزار تومان نسبت به عصر دیروز افت کرد و روی 11 میلیون و 815 هزار تومان ایستاد. اندازه حباب قیمتی سکه عصر امروز حدود 1.8 درصد بود، که از غلبه انتظارات کاهشی و پایداری تقاضا در بازار سکه حکایت داشت.

تعیین زمان شروع مذاکرات و واکنش قیمت دلار

علت اصلی توقف قیمت دلار احتمالا خبر توئیتری معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود. بر این اساس علی باقری در حساب توئیتری خود از آغاز مذاکرات در 8 آذر خبر داد و گفت در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز 8 آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت. بازار به نوعی خبر شروع دور جدید مذاکرات را پیشخور کرده بود، انتظارات فعالان بازار طی یکی دو هفته گذشته بر اساس شروع مذاکرات در ماه میلادی جاری شکل گرفته بود و ابهام بیشتر بر سر نتیجه بخش بودن یا نبودن مذاکرات مطرح بود. با این وجود بعید است که نوسان‌گیران این اعلام یک مقام رسمی را نادیده بگیرند و از آن استفاده نکند. باید دید قیمت دلار در هفته آتی با توجه به اینکه زمان شروع دور جدید مذاکرات بعد از مدتی نسبتا طولانی به نوعی فیکس شد، در چه جهتی حرکت خواهد کرد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت، روند صعودی قیمت دلار با انتشار خبر شروع دور جدید مذاکرات در 8 آذر متوقف شد. عرضه دلار کاهش یافت. قیمت دلار متشکل و سنا بر خلاف دلار آزاد حرکت کرد. قیمت یورو به کانال 32 هزار تومان وارد شد و قیمت سکه امامی با افت نسبت به روز گذشته نزدیک به ارزش ذاتی‌اش قرار گرفت.