به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا که عصر روز گذشته روی 27 هزار و 540 تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز روی 27 هزار و 620 تومان ایستاد. قیمت دلار مسیر افزایشی را ادامه داد و پشت مرز حساس 27 هزار و 800 تومان متوقف شد. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول امروز 27 هزار و 770 تومان بود. همراه با رشد قیمت دلار، قیمت درهم امارات نیز افزایش یافت و تا 7 هزار و 570 تومان رسید.

فضای خبری تغییر کرد

در حالی که گمانه‌زنی‌ها از شروع دور جدید مذاکرات در ماه میلادی جاری خبر می‌داد، برخی وقایع و اخبار جهت انتظارات فعالان بازار را تغییر داد. از جمله این اخبار که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است، می‌توان به اظهار نظر دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد، بر این اساس شمخانی همچنان بر لزوم ارائه تضمین برای خارج نشدن مجدد آمریکا از برجام تاکید کرد و گفت در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.  خبر مربوط به نفتکش ایرانی در دریای عمان و اقدام آمریکا برای مصادره محموله این کشتی هم احتمالا بر برآورد فعالان بازار از آینده مذاکرات تاثیر گذاشت. علاوه بر این‌ها اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه معامله دلار در بازار هرات دوباره ممنوع شده است. به هر روی چه واقعا جهت انتظارات فعالان بازار تغییر کرده باشد، چه این اخبار به عنوان اهرم توسط نوسان‌گیران استفاده شده باشد، قیمت دلار صبح امروز مسیر صعودی را دنبال کرد. نزدیک شدن دلار به مرز 27 هزار و 800 تومان در حالی اتفاق افتاد که حجم عرضه دلار متشکل در هفته‌های اخیر در سطوح بالایی قرار داشت. باید دید بانک مرکزی عرضه را بالاتر می‌برد، یا حال که قیمت به هر حال صعودی شده، یک تنفس می‌گیرد و مقدار عرضه را کاهش می‌دهد.

قیمت سکه نزدیک به ارزش ذاتی‌اش باقی ماند

دلار بازار ارز

قیمت طلای جهانی عصر روز گذشته روی 1788 دلار و در ساعت 13 و 34 دقیقه عصر امروز روی 1782 دلار قرار داشت. قیمت طلا کاهش یافته بود، سکه معمولا سیگنال اصلی را از قیمت دلار دریافت می‌کرد، قیمت سکه معاملات امروز را با رشد 20 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته آغاز کرد و روی 11 میلیون و 825 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه تا 11 میلیون و 865 هزار تومان نیز بالا رفت، اما حباب قیمتی آن هنوز زیر 2 درصد قرار داشت. گویی سکه به اندازه دلار، تغییر فضای خبری را جدی نگرفته و انتظار بازگشت قیمت‌ دلار را داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار تحت تاثیر تنش‌های دریای عمان، اخبار برجامی و خبر ممنوعیت معامله دلار در بازار هرات رشد کرد و به مرز 27 هزار و 800 تومان نزدیک شد. قیمت سکه امامی افزایش یافت، اما حباب قیمتی آن هنوز زیر 2 درصد بود. سیاست بانک مرکزی در مورد عرضه در بازار متشکل جالب توجه خواهد بود، زیرا عرضه مدتی است که در سطوح بالایی قرار دارد و شاید رشد بیشتر آن نتواند به کاهشی کردن قیمت دلار کمک کند.