به گزارش اکوایران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (29 دی) در حاشیه بازدید خود از حوزه امتحانی نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبایی، درباره قطع اینترنت گفته این کار برای «آسودگی خاطر داوطلبان و عدالت آموزشی» انجام شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل گفت: «به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد، اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.»

این صحبت‌ها از سوی وزیر علوم در حالی مطرح شده که گزارش‌ها از قطع گسترده اینترنت همراه حکایت دارد. بررسی میدانی اکوایران نشان می‌دهد حتی در برخی محله‌ها و نقاط تهران که نزدیک به هیچ حوزه امتحانی‌ای نبوده نیز اینترنت همراه از صبح تا حوالی ظهر امروز قطع بوده است؛ ضمن اینکه برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویری از برگه‌های سوالات کنکور، خبر دادند که تنها دقایقی بعد از شروع کنکور، سوالات آزمون سراسری در فضای مجازی توزیع شده است.

بر اساس شرایط جدید برگزاری کنکور سراسری، نوبت نخست کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی برگزار می‌شود. حدود نیمی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، پنجشنبه ۲۹ دی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای دو گروه آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجی به رقابت می‌پردازند. در پیامکی که سازمان سنجش روز گذشته به شکل گسترده برای کاربران اینترنت همراه ارسال کرده بود، به قطع شدن اینترنت در صبح پنجشنبه و جمعه اشاره شده بود و تاکنون درمورد احتمال قطعی اینترنت همزمان با برگزاری نوبت بعدازظهر کنکور توضیحی داده نشده است.