به گزارش اکوایران، به نظر می‌آید وضعیت سلامت امتحانات نهایی به خطر افتاده است؛ چراکه در ۱۰ روز اخیر که امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهمی و متقاضیان ترمیم معدل آغاز شده، خبرها از انتشار سوالات از سر جلسه امتحان در کانال‌های تلگرامی - آن هم پس از چند دقیقه از آغاز آزمون - حکایت دارد.

ایسنا نوشته امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه در دی‌ماه ۱۴۰۱ با شرکت ۲۴۸ هزار و ۹۰۳ داوطلب در ۱۲۰۲ حوزه امتحانی از روز شنبه سوم دی‌ماه آغاز شده و تا روز دوشنبه، بیست و ششم دی‌ماه ادامه دارد.

با توجه به اینکه سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها تأثیر قطعی دارد و کنکور سراسری دونوبته شده و نخستین نوبت آن در همین دی‌ماه برگزار می‌شود، تعداد قابل توجهی از داوطلبان با قصد ترمیم معدل در این آزمون شرکت کرده‌اند و این آزمون‌ها سهم ۴۰ درصدی در پذیرش نهایی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها دارد. در چنین وضعیتی، انتشار سؤالات توسط سودجویان در برخی کانال‌های تلگرامی پیش‌بینی می‌شد.

آنطور که فارس گزارش داده، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش چند روز پیش در واکنش به این موضوع از شناسایی سریع حوزه‌های امتحانی که سؤالات از آنجا منتشر شده بود، خبر داده و اعلام کرده نمرات دانش‌آموزانی که با ابزار و وسایل تقلب به جلسه امتحان رفته بودند «صفر» منظور می‌شود و با آنها برخورد شده است.

وی همچنین گفته است: «با همکاری سازمان سنجش، دستگاه سیگنال‌یاب را هم اضافه و به حوزه‌ها ارسال کردیم و حفاظت‌های آزمون به سیگنال‌یاب هم مجهز شدند.»

همچنین در این رابطه ایسنا نوشته است: «در هفته جاری، معاون اجتماعی پلیس فتا از تشکیل ۷۰ کارگروه ویژه در پلیس فتای تهران و شهرستان‌ها برای رصد فضای مجازی، شناسایی تعداد زیادی تارنمای مجرمانه و انسداد ۹ کانال و صفحه با ادعای فروش سؤالات آزمون نهایی خبر داد.»

با این حال، دیروز (چهارشنبه 14 دی) باز هم برخی کانال‌های تلگرامی برگه سؤالات آزمون درس سلامت و بهداشت را تنها ۱۱ دقیقه پس از شروع جلسه آزمون منتشر کردند. بدین ترتیب، در ساعت ۱۰: ۱۱ سوالات را منتشر و به‌تدریج پاسخ‌ها را درج کردند. ایسنا نوشته که از پیام‌های درج‌شده در یکی از کانال‌های تلگرامی اینطور برمی‌آید که «زمینه‌چینی برای فروش سؤالات کنکور سراسری دی‌ماه هدف اصلی این سودجویان است.»

یکی از مدرسان کنکور به ایسنا گفته که فروش سؤالات امتحان نهایی بصورت رایگان انجام می‌شود؛ چراکه دورنمایی درآمدی کاسبان این زمینه، ثبت‌نام و پول گرفتن از کسانی است که برای دریافت پاسخ‌های کنکور هم می‌خواهند به این سودجویان مراجعه کنند. او گفته قیمت واقعی برای دریافت پاسخ‌های کنکور سراسری یک میلیارد تومان است و «دله‌دزدها» از ۲۰ میلیون تومان به بالا قیمت می‌دهند. این مدرس کنکور به کنایه گفته که «تقلب در امنیت کامل برگزار شد، بچه‌ها هیچ مشکلی نداشتند، امنیت برای تقلب کردن آنها مهیا بود؛ دم مسئولان گرم!»

میزان فراگیری کانال‌های مورد اشاره آنقدر زیاد شده که فقط در یک مورد، یکی از مدرسان دانشگاه به ایسنا گفته «در امتحان نهایی عربی ۲۸ هزار نفر در یک کانال تلگرامی ۱۰ دقیقه بعد از آزمون به پاسخ‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.»

با توجه به ارقامی که مطرح شده و نتیجه‌ای که از دل این تقلب‌ها حاصل و در نتیجه روانه دانشگاه‌ها می‌شود، احتمالا باید منتظر باشیم تا تبعیض‌های تازه‌تر و بیشتری نسبت به گذشته در نظام آموزش و آموزش تکمیلی کشور را شاهد باشیم؛ تبعیضی که پول و تقلب را بر استعداد و تلاش، ارجحیت می‌دهد.