آمار کیشه ها سمت «قهرمان» ایستاد

قهرمان در جذب مخاطب موفق نبود، این جمله را این روزها زیاد می‌شنویم که دست کم، آمارهای فروش آن را نقض می‌کند. یک هفته از اکران فیلم جدید اصغر فرهادی می‌گذرد. فیلمی که در ۳۰۲ سالن کشور اکران شد و طبق داده‌های سامانه مدیریت فروش و اکران سینما  تا ظهر ۴ شنبه ۱۲ آبان ماه بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته است. آماری که برعکس حواشی ایجاد شده از این فیلم در شبکه‌های مجازی نشان از استقبال نسبتا خوب از آن دارد.  این فیلم نسبت به فیلم درخت گردو  محمدحسین مهدویان که ۳ شهریور ماه اکران شد ۲۰۰ میلیون تومان فروش بیشتری داشته است.

 اگر به عقب بازگردیم و میزان فروش را با نوروز ۹۸، یعنی‌ قبل از کرونا و در زمان پیک مخاطبان سینما مقایسه کنیم، بیشتر می‌توان به موفقیت نسبی این فیلم پی ببریم.

 چند روز قبل از شروع سال ۹۸ ، هفت فیلم اکران شد و طبق داده‌ها میزان فروش در هفته اول به این  ترتیب بود (عکس ۳) رحمان ۱۴۰۰ ، ۳میلیارد و ۸۶۰ میلیون، متری شیش و نیم ، ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون، چهارانگشت ۱ میلیارد و ۸۳ میلیون، زندانی‌ها،‌۵۷۱ میلیون، پیشونی سفید۳، ۲۸۱ میلیون، غلامرضا تختی، ۲۳۷ میلیون و ژن خوک ۲۱۸ میلیون تومان.

اگر چه نباید از یاد برد که قیمت بلیت در سال ۹۸ تفاوت محسوسی با قیمت بلیت در سال جاری دارد. طبق گزارش‌ها در سال ۹۸ بلیت سینماهای مدرن، ممتاز و درجه یک به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۲ هزار تومان بود که در سال جدید به ۳۰، ۲۵ و ۲۰ تغییر یافت یعنی تقریبا بیش از ۵۰% افزایش.

 حتی با این اوصاف هم تعداد تماشاگری که برای دیدن «قهرمان» به سینما رفتند، از فیلم کمدی «چهارانگشت» ۵۰ هزار نفر بیشتر است، آن هم در شرایطی که سینماها مطابق با پروتکل ها کار می‌کنند و  بسیاری از مردم هم هنوز مطمئن به رفتن به سینما نیستند. در کنار این‌ها، حجم تبلیغ منفی که نسبت به این فیلم وجود داشت را هم اضافه کنید. پس با این اوصاف اوضاع برای قهرمان چندان هم بد نیست.