به گزارش اکو ایران ،امروزدر صحن شورای شهر تهران ،لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک مورد بررسی قرار گرفت .

حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درخصوص جزییات این لایحه به اکو ایران گفت :  لایحه عوارض 1401 واجد ارزش هایی است که به تسهیل در ساخت و ساز کمک می کند .

وی ادامه داد :‌در این لایحه تهران به 5 پهنه تقسیم شده است ، پهنه کاملا برخوردار ،برخوردار ،نیمه برخودار ،نسبتا برخوردار وکم برخوردار که در سه پهنه پایینی درصد افزایش عوارض میل به صفر می کرد و در برخی نقاط حدود 5 درصد و در پهنه های  بالاتر بیشتر و متوسط حدود 17 درصد رشد عوارض داشته ایم .

صارمی ادامه داد :‌60 درصد شهر تهران زیر 10 درصد افزایش عوارض ساختمانی داشته و در این لایحه تلاش شده ساخت و ساز در قسمت های میانی و جنوبی شهر رونق بگیرد .

به گفته معاون شهردار در این لایحه برای اقشار تاثیر گذار از جمله نخبگان کشوری ، زنان سرپرست خانواده ، خانواده شهدای مدافع سلامت ،خانواده شهدای آتش نشان ،افراد دارای معلولیت ، خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان ، خانواده هایی که  سه یا بیش از سه فرزند زیر 20 سال دارند در نظر گرفته شده که در زمین های 500 متر ،20 درصد تخفیف عوارضی و در زمین های بالای هزار متر 10 درصد تخفیف عوارضی پیش بینی شده است .

صارمی یادآور شد در سال آینده محاسبه عوارض و بازرسی ها سیستمی شود و با مدرن سازی نرم افزارها تخلفات به حداقل می رسد . همچنین برای اصلاح رفتارها هم مشوق هایی در نظر گرفته شده و کسانی که در 5 سال گذشته بدهی نداشتند تشویق هایی پیش بینی شده است .

براساس لایحه شهرداری تهران ، تهران خانواده شهدای مدافع سلامت (والدین، همسر و فرزندان) به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانواده شهدای آتش نشان به تایید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری، معلولین (والدین، همسر و فرزندان) با تایید سازمان بهزیستی کشور، زنان سرپرست خانوار به تایید سازمان بهزیستی کشور، نخبگان علمی به تایید بنیاد ملی نخبگان کشور، جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، اسرا، مفقودین‌الاثرها (والدین، همسر و فرزندان) به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، رزمندگان حداقل با سابقه ۶ ماه حضور در جبهه و خانواده جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر (والدین، همسر و فرزندان) به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، بیماران خاص و خانواده ایشان (والدین، همسر و فرزندان) به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانواده‌های با حداقل سه فرزند کمتر از ۲۰ سال (دختر و پسر)، کارمندان، کارگران رسمی و قراردادی شهرداری تهران و سازمان‌ و شرکت‌های تابعه با حداقل پنج سال سابقه کار ممتد و کارکنان بازنشسته به تایید اداره کل سرمایه انسانی به صورت شخصی و یا عضویت در شرکت تعاونی مسکن وابسته به شهرداری و یا سازمان‌ و شرکت‌های تابعه برای یک بار مشوق هایی دریافت  خواهند بود.