به گزارش اکوایران و به نقل از رویترز بهای مسکن نوساز در چین ظرف ماه نوامبر بیشترین کاهش را ظرف 6 سال گذشته تجربه کرد و به کمترین میزان پس از ژانویه 2016 رسید. در عین حال ارزش معاملات مسکن چین در ماه نوامبر با افت 16.31 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل روبرو شد.

به این ترتیب باید اذعان کرد که بازار مسکن چین تحت تاثیر سیگنال‌های منفی قدرتمندی قرار گرفته است که بهای مسکن، میزان فروش، سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز را تحت شعاع قرار داده است. این وضعیت معلول افت تقاضا برای ساخت مسکن در چین به دلیل وضعیت نامطلوب شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی بروز کرده و رو به افزایش نیز هست.

داده های رسمی منتشر شده از چین نشان می‌دهد که میزان ارزش واقعی معاملات فروش مسکن چین در ماه نوامبر برای پنجمین ماه متوالی کاهشی بوده است. در عین حال میزان پروژه‌های جدید ساخت‌وساز در چین براساس مساحت نیز در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت 21 درصدی داشته است، این هشتمین ماه متوالی است که از شروع پروژه‌های جدید ساخت‌وساز مسکن در چین در مسیر کاهش قرار دارد. همچنین آمار از افت 4.3 درصدی میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در ماه نوامبر امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر می‌دهد.

افول بخش ساخت‌وساز در چین سیگنالی مهم و منفی برای بازارهای کالایی تلقی می‌شود. اگرچه دولت پکن درصدد است تا با اعمال سیاست‌های حمایتی اثرگذاری سیگنال‌های منفی کاهشی بر بازارها را به حداقل برساند اما لاجرم این سیگنال بر بازارها اثرگذار خواهد شد و بنابراین برآورد آینده‌ای روشن برای بخش کالایی و به خصوص آهن و فولاد در سال‌های پیش‌رو دور از انتظار است.