به گزارش اکو ایران ، در آغاز دومین هفته آذر ماه اتفاقی عجیب در بازار بین بانکی به وقوع پیوست. بسط پول در بازار باز از جانب بانک مرکزی در حالی رخ داد که هنوز موعد سررسید بسط هفته قبل به پایان نرسیده بود.  این بسط شامل دو رویداد .متفاوت بود که در ادامه به آن پرداخته می شود

مهمترین آن افزایش بسط دامنه سررسید و دومین بخش آن رکوردزنی نرخ سود در این بازار در تمام هفته های برگزای این بازار بوده است.

بازار باز

عملیات ناگهانی بازار باز در ابتدای هفته دوم آذر ماه

به طور کلی بانک مرکزی با فروش اوراق بدهی در بازار باز سعی در بسط پول در این بازار دارد. این اقدام با صلاحدید بانک مرکزی و با توجه به نیاز بانکهای مقروض صورت می گیرد.

اوراق فروخته شده نیز همواره سررسیدی خاص و نرخ سودی معلوم دارند که به صورت دستوری توسط بانک مرکزی تعیین می شود. در همین رابطه در ابتدای هفته دوم آذر ماه در حالی که هنوز موعد تاریخ سررسید بسط قبلی بانک مرکزی (عملیات هفتگی منتهی به اول آذر ماه) در نهادهای مالی فرا نرسیده بود بانک مرکزی 24 هزار و 220 میلیارد تومان پول به بانک ها تزریق کرد که هر چند رکوردی در این بازار نبوده اما در مقایسه با هفته های سال گذشته و ابتدایی پاییز امسال سطح بالایی به شمار می آید.

باتوجه به آمار منتشر شده درخصوص میزان پیشنهاد بانک های مقروض مشاهده می شود این رقم صد در صد اوراق پیشنهادی بانک ها بوده است.

این توافق 100 درصدی از سوی بانک مرکزی به منزله آن است که سیاست های بانک مرکزی با نیاز بانک ها در این هفته ها هم خوانی بیشتری پیدا کرده است. اتفاق مهم دیگر در این بازار افزایش تاریخ سررسید در این بازار بوده است.

در همین رابطه در مقطع مذکور بانک مرکزی تاریخ سررسید اوراق را نسبت به رقم های پیشین ارتقا داده و دو روز بیشتر کرد. 

پیش از این بانک مرکزی در بازار باز در سال جدید همواره بسط پول را با سررسیدی 7 روزه انجام می داد که در این موعد حاض رشد این سررسید را به 9 روز تعمیم دهد. اتفاق مهم دیگر اما اشاره به رکوردزنی نرخ سود در این مقطع دارد.

به طور کلی زمانی که نهادهای مالی در بازار پولی را از بانک مرکزی با فروش اوراق قرض می گیرند باید این پول را به انضمام نرخ سود آن در تاریخ سررسید معلوم به بانک مرکزی عودت دهند.

این نرخ تا پیش از این پایین تر از 20 درصد قرار داشت. اما در دو هفته اخیر به صلاحدید بانک مرکزی اندکی صعودی شده و از مرز 20 درصد عبور کرده است.

در گزارشی که بانک مرکزی از عملیات بازار باز در هفته منتهی به 6 اذر ماه منتشر کرد، مشاهده می شود نرخ سود در بازار باز به 20.2 درصد رسیده که بیشترین میزان نرخ سود بسط نقدینگی در تاریخ بازار باز بوده است.

هر چند با توجه به وضعیت نقدینگی بانکها و استقراض های بالای نهادهای مالی از بانک مرکزی انتظار افزایش در نزخ سود وجود داشت اما هنوز هم باید دید این افزایش در نرخ بهره چه تاثیری گذاشته و آیا بانک مرکزی قصد تغییر در دالان نرخ سود را دارد یا خیر؟