با وجود سرازیری نقدینگی در سیستم بانکی چین، تقاضای کمی برای وام وجود دارد زیرا با وجود رکود مسکن و افزایش قرنطینه، بانک‌ها به وام دهی به یکدیگر اتکا کرده‌اند. 

 هزینه استقراض در بازار بین بانکی چین در این ماه ۹۵ صدم درصد کاهش یافته و به زیر یک درصد رسیده است، در این شرایط، میزان پولی که در بازار ریپو یک شبه وام داده شده رکورد جدیدی را ثبت کرده است. این مسئله نشان می‌دهد بانک‌ها نمی‌توانند راه‌های سود آورتری برای استفاده از پول خود پیدا کنند و حتی  با وجود کاهش بازدهی با افزایش وام دهی به یکدیگر تکیه می‌کنند.

بانک خلق چین از افزایش قابل توجه محرک‌های مالی خودداری کرده و اینگونه استدلال می‌کند که نقدینگی کافی وجود دارد و افزایش آن ضروری نیست. رکود مسکن و قرنطینه کرونایی با  وجود تشویق بانک‌ها و دولت، تقاضا برای وام را کاهش داده است. 

وام‌های مسکن بیشترین سهم در میان وام‌های بانکی را دارند ولی به خاطر رکود املاک، تقاضای وام از طرف خانوار و شرکت‌ها کاهش قابل توجه داشته است. 

بر اساس گزارش بانک مرکزی چین، تقاضای دریافت وام برای سه ماهه دوم سال به کمترین میزان از سال ۲۰۱۶ رسیده است. فروش ارواق قرضه شرکت‌های غیر مالی چین  در کمترین سطح از سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

کاهش فروش اوراق قرضه نیز به افزایش نقدینگی کمک کرده است. دولت بیشتر اوراق قرضه مد نظر خود را در نیمه اول سال فروخته و مقدار کمی اوراق قرضه برای فروش وجود دارد. انتشار اوراق قرضه دولتی در این ماه یک دهم اوراق فروخته شده در ماه ژوئن است‌.

افزایش نقدینگی و تقاضای کم وام باعث شده سپرده‌های بنگاه‌های غیر مالی به بیشترین میزان از مارس ۲۰۲۰ برسد. 

بانک مرکزی چین در جلسه این ماه  نرخ بهره خود را تغییر نداد و برخلاف انتظار ثابت ماند، این سیاست گذار پولی اعلام کرد که کاهش هزینه استقراض با وجود سیاست‌های انقباضی سایر کشورها ممکن است موجب افزایش تقاضای وام برای سرمایه گذاری در اوراق قرضه خارج از کشور شود‌. عدم کاهش سود بانکی در شرایط رکودی چین باعث شده تقاضا برای وام کاهش یابد.

نخست وزیر لی کچیانگ گفته چین محرک‌های مالی گسترده اعمال نخواهد کرد، مقدار زیادی پول منتشر نمی‌کند و یا برای رسیدن به آینده‌ای با هدف رشد بسیار بالا اضافه برداشت نخواهد داشت.

با این حال با وجودی که ویروس همچنان در حال انتقال است شاید دولت مجبور شود با ضربه ناشی از قرنطینه‌های جدید مقابله کند، پول مازاد در سیستم بانکی و تقاضای ضعیف برای اعتبار، نشان می‌دهد اگر بانک مرکزی سیاست خود را تغییر دهد و محرک‌ها را افزایش دهد تغییرات زیادی به وجود می‌آید.

منبع: بلومبرگ