محاکمه رئیس سابق فلزات گرانبها جی پی مورگان چیس اطلاعات بی سابقه‌ای را در مورد میز معاملاتی که در بازار جهانی اهمیت ویژه ای دارد، علنی کرد.

مایکل نواک که بیش از یک دهه در جی پی مورگان، معاملات فلزات گرانبها را اداره می کرد به همراه گرگ اسمیت و جفری روفو به اتهام همدستی برای دستکاری بازارهای طلا و نقره محاکمه می‌شوند. 

 در بررسی این پرونده، جزئیات سود سالانه بانک از فلزات گرانبها در دادگاه نشان داده شد،  پیش از این نتایج درآمدی حاصل از میز فلزات گرانبها و حتی کالاها توسط این بانک منتشر نمی‌شد. با این حال جزئیات این محاکمه  افشا نشد. 

 کارمندان برجسته میز معاملاتی فلزات گرانبها دستمزدهای بالایی دریافت می‌کردند به گونه ای که در هنگام اعلام رقم، نفس‌ها در سینه هیئت منصفه دادگاه حبس شد.

روفو مدیر صندوق تأمینی ۱۰.۵ میلیون دلار، اسمیت بهترین معامله گر طلا ۹.۹ میلیون دلار و نواک ۲۳.۷ میلیون دلار در بازه سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ دریافت کرده‌اند. 

مارک تریانو، عامل اف بی ای می‌گوید دستمزد این افراد متناسب با سودی است که کسب می‌کنند. کل سودی که روفو در بازه سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶  کسب کرده ۷۰.۳ میلیون دلار بوده است. اسمیت در همین مدت حدود ۱۱۷ میلیارد عایدی داشته و نواک ۱۸۶ میلیون دلار توانسته برای این بانک کسب کند.

معاملات این میز یک جریان ثابت درآمدی بین ۱۰۹ تا ۲۳۴ میلیون دلار بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به طور سالانه ایجاد کرد با وجودی که در آمد عمده میز معاملاتی فلزات گرانبها در بازارهای مالی است ولی تجارت و حمل و نقل فیزیکی فلزات گرانبها نیز حدود ۳۰ میلیون دلار در آمد متوسط سالانه به وجود آورده است.

سود افشا شده در بررسی‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به گفته افراد مطلع، پاندمی کرونا فرصت آربیتراژی بی‌سابقه‌ای را فراهم کرد و سود این بانک از فلزات گرانبها در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد دلار رسید.‌

جی پی مورگان ده‌ها میلیارد دلار طلا در انبارهای لندن، نیویورک و سنگاپور نگهداری می‌کند و یکی از چهار عضو تسویه کننده بازار لندن است، اسناد ارائه شده توسط دادستان‌ها نشان دهنده نقش تعیین کننده این بانک بر بازارهای جهانی و تعیین قیمت طلا است. سهم ۴۰ درصدی از کل معاملات طلا در سال ۲۰۱۰ اهمیت فعالیت های جی پی مورگان را بیشتر نشان می‌دهد.

صندوق‌های تأمینی مانند مور کپیتال، شرکت سرمایه‌گذاری تورودو و شرکت جورج سوروس از مهمترین مشتریان این بانک بودند، کریستین ترونز که علیه رؤسای سابق خود شهادت داده گفته که یکی از دلایل نگهداری روفو بعد از خرید بر استارنز توسط جی پی مورگان دسترسی به مشتریان اصلی و حفظ آنها بوده لست.

نواک در جلسه دادرسی اعلام کرده مشتری برتر بودن در این بانک اهمیت ویژه‌ای دارد و امتیازاتی ایجاد می‌کند. بر اساس اسناد فاش شده توسط بانک مرکزی در سال ۲۰۱۰ حداقل 10 بانک مرکزی فلزات خود را در خزانه‌های جی پی مورگان نگهداری می‌کنند. فاصله درآمدی این سه نفر با سایر کارمندان این بانک نشان می‌دهد احتمالا این افراد از رابطه با مشتریان اصلی سوء استفاده کرده‌اند. میزان درآمد دریافتی این افراد با سایر کارمندان این میز معاملاتی همخوانی ندارد و پاداش دریافتی بالای این افراد، باعث ناراحتی و بدبینی در میان اعضای هیئت منصفه دادگاه شده است.

jp morgan