به گزارش اکوایران،‌ مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری به جای سوییس در ریاض عربستان برگزار شد. یک اجلاس جهانی اقتصادی که به نظر می‌رسد در این بازه زمانی بیشترین توجه را به مسئله حمله احتمالی اسرائیل به رفح و جنوب لبنان دارند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و استفان سرژونی وزیر امور خارجه فرانسه در این مجمع شرکت کرده‌اند. رویترز یکی از موضوعات اصلی و مورد توجه وزیر خارجه فرانسه را در این سفر، جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان لبنان و اسرائیل اعلام کرده و همچنین بررسی پیشنهاداتی که منجر به عقب‌نشینی طرفین از مرزها و تبادل آتش شود.

مسئله آزادسازی گروگان‌های اسرائیل و مسائل بشردوستانه در غزه از دلایل سفر آنتونی بلینکن نامبرده شده است. لازم به ذکر است که مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.

احتمالا در چند روز آینده اسرائیل به رفح حمله کند و طرف‌های غربی و عربی نیز با اجماع در ریاض به دنبال راهی برای کاهش تنش و جلوگیری از جنگ احتمالی هستند. محمود عباس رییس جمهور فلسطین در این مجمع حضور دارد و مقامات حماس هم از قطر عازم قاهره شده‌اند.

هدف اکوایران از بررسی این رویداد اقتصادی جهانی در عربستان در دیدبان امروز یک نکته است و آن چراغ سبز احتمالی آمریکا به عربستان برای ارتقا همکاری با ایران است. همزمان با حضور مقامات غربی و عربی در ریاض احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی به عنوان عالیترین مقامات اقتصادی کشور به طور همزمان در عربستان حضور دارند و هیئت اقتصادی عربستان نیز در نمایشگاه ایران اکسپو حاضر شده است.

به طور مشخص حضور پررنگ ایران در ریاض در این برهه کنونی موردی است که نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن رد شد. باتوجه به جایگاه ویژه عربستان، پای صعودی دلار می‌لنگد و احتمالا دست خریداران بزرگ‌تر در بازار ارز در مقاومت‌های قیمتی بلرزد.

بازار سرمایه با موتور خودرو راه نیفتاد

بازار سرمایه در روز جاری سرخپوش بود ولی با صحبت‌های وزیر صنعت شرایط کمی برای گروه خودروسازی متفاوت شد. عباس علی‌آبادی وزیر صمت از تمایل وزارت صمت برای واگذاری ایران‌خودرو خبر داد. خبری که اگرچه هیجان مثبت در گروه خودروسازی ایجاد کرد ولی در نهایت تب خریداران فروکش کرد و عقب نشستند. بازار سرمایه مدت‌هاست شاهد این اظهارات به واقعیت نپیوسته است. این باعث بی‌اعتمادی معامله‌گران به اظهارنظرها شده است. در حقیقت اخباری که بتواند تغییر اساسی در وضعیت سودآوری یا کاهش زیان شرکت‌ها داشته باشد موردی است که صاحبان سرمایه را به بازار بورس جذب می‌کند.

بررسی تکنیکی ایران‌خودرو توسط دیدبان نیز نشان می‌دهد که نماد ایران‌خودرو در روز جاری پس از برخورد با مقاومت محدوده ۳۲۲ تومان عقب نشسته است و در حال حاضر حمایت محدوده ۲۸۷ تومان را پیش‌رو دارد که با حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی منطبق است.

درصورتی که مقاومت محدوده ۳۲۱ نیز به سمت بالا شکسته شود، نماد ایران‌خودرو باید با مقاومت محدوده ۳۴۰-۳۵۰ تومان دست‌و‌پنجه نرم کند.

برخی تحلیلگران فروش اوراق بدهی دولتی را در روز قبل دلیل عقب‌نشینی بازار سرمایه می‌دانند.

رکود به بورس برگشت

در روز جاری بازار سرمایه با خروج ۱۱۴ میلیارد تومانی پول حقیقی همراه بود اهالی بازار سرمایه در انتظار اخبار قوی‌تری هستند تا بتواند سوخت لازم برای رشد را فراهم کند.

در شرایط رکودی بازار سهام صندوق‌های درآمد ثابت با رشد حدود ۱۳۴ میلیارد تومانی ورود پول نسبت به روزقبل مواجه شدند.

IMG_20240429_173711_258

در روز جاری ۱۸۶ میلیارد تومان پول وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد که در کنار خروج پول از بازار سهام نشان‌دهنده افزایش انتظارات رکودی نسبت به بازار سرمایه در روز جاری است.

صندوق‌های طلا ولی در روز جاری با افزایش تقاضا مواجه شدند و رشد کردند. میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا نسبت به روز قبل به اندازه ۱۸۶ میلیارد تومان رشد کرد. 

خبر مالیات بر عایدی طلا موردی است که ورود پول به صندوق‌های طلا را افزایش داده است.

بازار ارز نفس کشید

در شرایطی که حضور پررنگ مقامات اقتصادی ایران در عربستان بازار ارز را نزولی کرده و بازار ارز به محدوده‌های حمایتی رسیده بود به نظر می‌رسد اخباری که از پکن رسید فرصت نفس کشیدن به اسکناس آمریکایی را داد و دلار تهران رشد کرد.

وزارت امور خارجه چین با اشاره به تصویب بسته کمک نظامی اخیر آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان اعلام کرد بندهایی از این مصوبه مبادلات قانونی ایران و پکن را مشمول تحریم می‌کند. چین خریدار اصلی نفت ایران است که نقش پررنگی در آمار تجارت خارجی ایران ایفا می‌کند. این خبر برای بازار ارز مهم بود. 

فقط نیم سکه بالا نرفت

نیم سکه تنها مورد از بازار طلا بود که در روز جاری با کاهش قیمت مواجه شد.

دلار تهران در روز جاری به کانال ۶۱ هزار تومان بازگشت در صورتی که موفق به شکست محدوده ۶۲ هزار تومان و تثبیت بالای آن نشود رشد قیمت فعلی می تواند به عنوان پولبک به حمایت از دست رفته تلقی شود.