به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی وین عملاً تأیید کرد که مذاکرات بر سر آنچه ایران واقعاً با آن موافقت می‌کند و برآورده می‌سازد، همچنان ادامه دارد.

گروسی می‌گوید سه دسته از مسائل وجود دارد:

۱. موضوعات مربوط به انجام بازرسی‌ها (از جمله لغو روادید بازرسان خاص)

۲. مسائل حل‌نشده

۳. گام‌های داوطلبانه اضافی که ایران می‌تواند بردارد

به نوشته لارنس نورمن در پلتفرم اکس، در مورد زمان‌بندی، گروسی می‌گوید که او می‌خواهد «به زودی» نتایج ملموسی ببیند. او افزود که جدول زمانی مشخصی تعیین نکرده، اما دیدن برخی از گام‌های اولیه پیش از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن، بسیار خوب خواهد بود.

با این حال، گروسی اذعان داشت که پیش از اینکه ایران اقداماتی را که آژانس می‌خواهد انجام دهد، نیاز به بحث‌های بیشتری بوده و او مقامات ارشد آژانس را برای ادامه مذاکرات در تهران رها نکرده است.

 گروسی دوره‌ای که منجر به سفر او شد را «دوره‌ای کاملاً بدون مذاکره» توصیف کرد. او گفت که آژانس این عدم همکاری را «به شدت منفی» تلقی می‌کند.

گروسی افزود که پیشنهادات مشخصی ارائه کرده که می‌تواند به حوزه‌های مختلف تحت پوشش «بیانیه مشترک ۲۰۲۳» (۳ مورد ذکر شده در بالا: بازرسی‌ها، مسائل حل‌نشده و اقدامات داوطلبانه) کمک کند. او گفت: «ما در حال بحث در مورد همه آن‌ها بودیم؛ اقدامات مختلف در حوزه‌های مختلف».

او خاطرنشان کرد: «این گفتگوها فرآیندی دائمی است، چرا که اقداماتی که باید انجام بگیرد نسبتاً مشخص و بسیار دقیق هستند. بنابراین چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما درگیر این گفتگوها بوده و سعی داریم مشخص کنیم چه کاری را می‌توان به زودی انجام داد، تا بتوانیم رسیدگی به برخی از این جنبه‌ها را آغاز کنیم. این موارد مربوط به غنی‌سازی، دسترسی به تأسیسات خاص است». او اشاره کرد که این گفتگوها شامل خروج نام بازرسان از لیست سیاه ایران نیز می‌شود.

گروسی افزود که هنوز به دنبال توضیحی محکم در مورد مسائل حل‌نشده است؛ اینکه «چرا ما چیزهای خاصی را در مکان‌های خاصی پیدا کرده‌ایم. او توضیح داد: «گاهی اوقات انتظاراتی وجود دارد که با چرخاندن عصایی جادوئی مسائل را حل کنیم. متأسفم، چنین چیزی وجود ندارد. ما با مجموعه‌ای بسیار پیچیده از مسائل روبه‌روییم که برخی از آن‌ها به گذشته برمی‌گردند و برخی دیگر همین حالا در حال وقوع هستند. بازرسان ما باید بتوانند کارشان را بکنند، ما باید بررسی کنیم، باید ببینیم تا چه حد می‌توانیم مسائل را حل‌شده یا حل‌نشده اعلام کنیم. این فرآیندی بسیار دشوار است. در مورد جدول زمانی، باز هم معتقدیم که نیاز است به زودی به نتایجی برسیم. دوست ندارم ضرب‌الاجل تعیین کنم؛ اما مطمئناً برای من و برای جامعه بین‌المللی، حس پیشرفت و نیاز به کسب نتایج در اسرع وقت وجود دارد».

گروسی اذعان داشت که این موضوع را در مذاکرات تهران و اصفهان به صراحت اعلام کرده است: «فکر می‌کنم تهران درک می‌کند که این وضعیت نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد. من مطمئناً انتظار دارم به زودی نتایج ملموسی به دست بیاید. وضعیت فعلی کاملاً برای من غیرقابل‌قبول و نگران‌کننده است. ما تقریباً در بن‌بستی قرار داریم که هیچ‌چیزی به جز بازرسی‌های مرسوم و معمول تحت پادمان جامع در حال انجام نیست و این باید تغییر کند».

نورمن معتقدین شاید اندک دستاوردی گروسی از این سفر به موضوع دوربین‌ها و بازرسان باشد. انتظار چیزهای بیش‌تری از این سفر به زعم او دشوار است و اگر همکاری ایران در مورد مسائل حل‌نشده فراتر از یک همکاری سطحی باشد، یک سورپرایز خواهد بود.

به نوشته نورمن، رافائل گروسی دوست داشت با چند دستاورد اساسی بازگردد و احتمالاً این مذاکرات باعث می‌شود ایران بدون اقدام خاصی از جلسه ماه ژوئن شورای حکام عبور کند.

به نوشته نورمن، یکی از مسائلی که در کنفرانس خبری گروسی به آن اشاره‌ای نشد این بود که او بارها نگرانی خود در مورد اظهارات اخیر اسلامی، صالحی و دیگران درباره نزدیکی ایران به دستیابی به فناوری گریز هسته‌ای و تجدیدنظر ایران در موضعش نسبت به برنامه هسته‌ای نظامی را ابراز کرده است.