به گزارش اکوایران، مدیران و سردبیران ارشد نشریات وال‌استریت ژورنال، واشنگتن‌پست و نیویورک تایمز نامه‌ای سرگشاده را مشترکاً به عنوان تبلیغ در هر سه روزنامه خود منتشر کرده تا توجهات را به خبرنگارانی که در سراسر جهان به دلیل انجام‌وظیفه تحت آزار و اذیت قرار دارند، جلب کنند.

به نوشته اکسیوس، انتشار این آگهی همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی صورت می‌گیرد که ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال بیش از ۴۰۰ روز است که به اتهام جاسوسی در زندان روسیه به سر می‌برد. اتهامی که وال‌استریت ژورنال و دولت آمریکا به شدت آن را رد کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «امروز ۴۰۱مین روز از بازداشت غیرقانونی ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در روسیه است. امروز همچنین ۴۲۸۱ روز از ربوده‌شدن آستین تایس، خبرنگار فریلنسر و همکار واشنگتن‌پست در جریان گزارش‌دهی در سوریه می‌گذرد. ما آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم. ما در این مسئله متحد باقی می‌مانیم و همچنان از دولت ایالات متحده می‌خواهیم با تمام قدرت برای بازگرداندن ایوان، آستین و همه روزنامه‌نگاران بی‌گناه زندانی تلاش کند».

روز جهانی آزادی مطبوعات

این دومین‌باری است که سران این سازمان‌های خبری برای نشان‌دادن همبستگی در زمینه آزادی مطبوعات گرد هم می‌آیند. در آوریل گذشته و تنها چند هفته پس از بازداشت گرشکوویچ، رهبران مؤسسات انتشاراتی پیامی مشترک منتشر کرده و خواستار حمایت دولت بایدن برای آزادی او شدند.

این پیام مشترک نشان‌دهنده لحظه‌ای نادر است که رهبران سازمان‌های خبری رقیب برای رسیدگی به چالشی فزاینده در صنعت خبر با هم متحد می‌شوند. امروزه تعداد بیشتری از روزنامه‌نگاران در سطح جهان کشته و زندانی شده که دسترسی به گزارش‌های واقعی و میدانی را دشوارتر می‌سازد.

این امر به ویژه در مناطق درگیری مانند روسیه، اوکراین، اسرائیل و غزه صادق است.

همانطور که در متن پیام اشاره شده، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران گزارش داده که ۱۹ روزنامه‌نگار در سال جاری کشته شده‌اند و ۳۲۰ نفر دیگر در سال ۲۰۲۳ زندانی شده‌اند.