به گزارش اکوایران، کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است. این در حالی است که فشارها بر اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافقی برای آزادی تعدادی از اسرای اسرائیلی و برقراری آتش‌بس در جنگ هفت ماهه غزه افزایش یافته است.

در حالی که اسرائیل علیرغم نگرانی‌های بین‌المللی درباره بیش از یک میلیون پناهنده، قصد دارد به شهر رفح حمله کند، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن «موضع روشن» خود را تکرار کرده است.

بازگشت بلینکن به منطقه

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده با تهاجم به ادعاهای بشردوستانه مخالف است و این مسئله روابط بین متحدان را تیره کرده است.  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بازگشت به خاورمیانه در روز دوشنبه از سرزمین‌های اشغالی بازدید خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، بایدن همچنین تاکید کرد که پیشرفت در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه «پایدار خواهد بود و تقویت خواهد شد.» به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، آنها موافقت کردند که مسئولیت پذیرفتن آخرین پیشنهاد در مذاکرات بر عهده حماس باقی مانده است. از دفتر نتانیاهو هیچ اظهارنظری در این باره نشده است.

روز سرنوشت؟

در همین حال، یک مقام ارشد از میانجی کلیدی قطر، از اسرائیل و حماس خواست تا در مذاکرات «تعهد و جدیت بیشتری» نشان دهند.

قطر، که میزبان مقر حماس در دوحه است، همراه با ایالات متحده و مصر در کمک به مذاکره برای توقف کوتاه درگیری در ماه نوامبر که منجر به آزادی ده‌ها اسیر شد، نقش مهمی داشت. اما قطر در این ماه به نشانه ناامیدی گفت که در حال ارزیابی مجدد نقش خود است.

انتظار می‌رود که یک هیات اسرائیلی در روزهای آینده برای بررسی آخرین پیشنهادات در مذاکرات به مصر سفر کند و باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس در پیامی به آسوشیتدپرس گفت که هیاتی از این گروه نیز به قاهره خواهد رفت. شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای القاهره نیوز مصر اعلام کرد که این هیات روز دوشنبه وارد این کشور می‌شود.

اظهارات ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه لیبرال هاآرتص و شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل عصر شنبه منتشر و پخش شد.

الانصاری با ابراز ناامیدی از حماس و اسرائیل گفت: «هر یک از طرفین بر اساس منافع سیاسی و نه با در نظر گرفتن رفاه غیرنظامیان تصمیم گیری کرده‌اند.»

 او جزییاتی را در مورد مذاکرات فاش نکرد جز اینکه گفت که مذاکرات به دلیل این که «هر دو طرف در مواضع خود ثابت قدم هستند»، متوقف شده است.

به گفته یک مقام مصری که خواست نامش فاش نشود، یک هیات مصری با مقامات اسرائیلی درباره «چشم انداز جدید» برای آتش‌بس طولانی در غزه گفتگو کرد.

این مقام مصری گفت که مقامات اسرائیلی آماده گفتگو در مورد برقراری آتش‌بس دائمی در غزه به عنوان بخشی از مرحله دوم توافق هستند.

این مقام افزود که مرحله دوم پس از آزادی اسرای غیرنظامی و بیمار آغاز می‌شود و شامل مذاکره برای آزادی سربازان است.

مذاکرات اوایل ماه جاری بر روی پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی 40 اسیرغیرنظامی و بیمار که توسط حماس در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بود، انجام شد.

بایدن و 17 رهبر جهان در نامه‌ای از حماس خواستند که شهروندان آن‌ها را فورا آزاد کند. در روزهای اخیر، حماس ویدئوهای جدیدی از سه اسیر منتشر کرده است که ظاهراً تلاشی است برای فشار بر اسرائیل برای امتیاز دادن به این گروه.

فشار فزاینده بر حماس و اسرائیل برای دستیابی به توافق آتش‌بس همچنین به منظور جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح، شهری در مرز با مصر است که بیش از نیمی از جمعیت 2.3 میلیونی غزه در آن پناه گرفته‌اند.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در جلسه افتتاحیه مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی گفت: «فقط یک حمله کوچک کافی است تا همه را مجبور به ترک فلسطین کند.»

اما جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به ای‌بی‌سی گفت که اسرائیل «به ما اطمینان داده است تا زمانی که فرصت نداشته باشیم دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود را با آنها در میان بگذاریم، وارد رفح نمی‌شوند. بنابراین، خواهیم دید که این موضوع به کجا می‌رسد.»

تاکتیکی برای فشار بر حماس؟

افزایش نیروهای اسرائیلی ممکن است تاکتیکی برای فشار بر حماس در مذاکرات باشد. اسرائیل رفح را آخرین پایگاه اصلی حماس می‌داند و متعهد شده است که توانایی‌های نظامی و حکومتی این گروه را از بین ببرد.

گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند که تهاجم به رفح وضعیت بشردوستانه ناامیدکننده غزه را بدتر می‌کند.

در همین حال روز یکشنبه آشپزخانه مرکزی جهانی اعلام کرد که عملیات خود را در غزه از روز دوشنبه از سر می‌گیرد و به تعلیق چهار هفته‌ای پس از کشته شدن هفت نفر از امدادگرانش توسط هواپیماهای بدون سرنشین ارتش اسرائیل پایان می‌دهد.

در بیانیه‌ای آمده است که این سازمان 276 کامیون آماده ورود از طریق گذرگاه رفح دارد و همچنین کامیون‌هایی را از اردن به غزه خواهد فرستاد. همچنین در حال بررسی است که آیا می‌توان از بندر اشدود برای تخلیه منابع استفاده کرد یا خیر.