به گزارش اکوایران، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با طرح موضوع سلاح‌های هسته‌ در در خواست خود برای دفاع معتبر اروپایی، توجه‌ها را جلب کرد

مکرون در یک پرسش و پاسخ با دانشجویان اروپایی گفت: «من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، موشک‌های دوربرد و تسلیحات هسته‌ای برای کسانی باشد که آن‌ها را دارند یا سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک آن‌هاست».

به نوشته بلومبرگ، مکرون گفت که دکترین فرانسه این است که سلاح‌های هسته‌ای زمانی قابل استفاده است که منافع حیاتی کشور در معرض تهدید قرار گیرد. او افزود که قبلاً گفته بود که این منافع شامل یک «بعد اروپایی» است.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه هم در تکرار نظرات مکرون، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در روزنامه ولت آلمان منتشر شد، گفت: «ما باید یک بیمه عمر دوم در کنار ناتو داشته باشیم. ایالات متحده باید متحد نزدیک ما باقی بماند»، اما اروپا باید بتواند «حاکمیت و استقلال استراتژیک» خود را ایجاد کند.

این اولین بار نیست که مکرون خواستار گفتگو در مورد دفاع هسته‌ای با سایر کشورهای اروپایی شده است.

در سخنرانی فوریه 2020 در کالج جنگ فرانسه، رهبر فرانسه از اروپا خواست تا یک دفاع معتبر و خودمختار ایجاد کنند و ایده بازدارندگی هسته‌ای اروپا را مطرح کرد.

وی گفت: «من مایلم شاهد توسعه گفت‌وگوی راهبردی با شرکای اروپایی مایل، درباره نقش بازدارندگی هسته‌ای فرانسه در امنیت جمعی‌مان باشم. منافع حیاتی فرانسه اکنون بعد اروپایی دارد.»

نظر در حال حاضر او، که هنوز در تلاش برای باز کردن این بحث است، نشان دهنده عدم پیشرفت تلاش قبلی است.

با این حال، زمینه به شدت متفاوت است، که دلیل آن تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین است. این در حال حاضر معادله برخی از کشورهای اروپایی را تغییر داده است - برای مثال، فنلاند و سوئد را به پیوستن به ناتو سوق داده است.

به گفته ماکرون، اروپا باید فراتر از تکیه بر ناتو حرکت کند، به ویژه به این دلیل که اروپا در سال‌های آینده یک اولویت ژئوپلیتیکی برای ایالات متحده نخواهد بود.

مکرون روز یکشنبه در این مصاحبه گفت: «ما یک نوع حفاظت داریم، ناتو. ما اکنون باید بیشتر پیش برویم و یک دفاع اروپایی معتبر بسازیم.»