به گزارش اکوایران؛ گمرک ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به تجار و بازرگانان اعلام کرد که طبق خواسته وزارت جهادکشاورزی، از  ۱۵ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب‌زمینی اعمال خواهد شد.

دو روز پیش احمدخانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی جهادکشاورزی در نامه‌ای خطاب به ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت موضوع افزایش عوارض سیب زمینی را اعلام کرد و خواست این موضوع به گمرکات ابلاغ شود.

تصمیم جدید وزارت جهادکشاورزی در راستای جلوگیری از رشد فزاینده قیمت سیب زمینی است. اخیرا در بازار قیمت سیب‌زمینی رشد کرده است.

روز گذشته قیمت هر کیلو سیب زمینی را بارفروشان تهران 23هزار و 800 تومان اعلام کردند. این رقم وقتی به بازار خرده فروشی برسد 20 درصد هم گران‌تر می‌شود. این درحالی که قیمت سیب زمینی حدود دو ماه پیش 15 هزار و 800 تومان بود. این رشد را روز گذشته اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار  درگفتگو با مهر هم تایید کرده بود.

 وزارت جهادکشاورزی هم که چون برنامه‌ای مدونی برای مدیریت بازار ندارد؛ مثل همیشه اولین گزینه « کُند کردن صادرات» ، را انتخاب کردند. آنها همچون سال‌های قبل برای متوقف کردن رشد صعودی قیمت سیب‌زمینی در بازار داخل، ضوابط و مقررات صادرات این محصول را تغییر دادند.

اما این اتفاق به ضرر صادرکنندگان است؛ چون هزینه صادرات عملا افزایش می‌یابد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، در ماه جاری صادرات سیب زمینی کاهش یابد. 

رشد عوارض صادرات سیب زمینی 1403