به گزارش اکوایران؛ چندی پیش پیشنهادی از اتاق بازرگانی ایران در مورد تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو کشور به اتاق صربستان ارسال شد؛ اما اقدامی در این باره صورت نگرفت. طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران، درحال حاضر  مبادلات تجاری دو کشور  24 میلیون دلار صادرات ایران به صربستان و 3 میلیون دلار واردات از صربستان است که ارقام بسیار کوچکی هستند. 

این درحالی که ایران در حوزه های صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و ساخت پالایشگاه و بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌ها، صنایع غذایی، نساجی و کفش و کیف و چرم، خدمات فنی و مهندسی، احداث جاده، ساختمان، سدسازی و پل‌سازی، ساخت ماشین‌آلات و قطعات خودرو، ماشین‌آلات سنگین کشاورزی و معادن، تولیدات کشاورزی، میوه و صیفی‌جات و خشکبار و همین‌طور در زمینه آموزش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند با صربستان همکاری کند.

برهمین اساس همزمان با برگزاری ایران اکسپو 2024، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با میلان چوکیچ، قائم‌مقام وزیر اقتصاد صربستان خواهان برگزاری شورای مشترک بازرگانان ایران و صربستان شد تا همکاری‌های تجاری دو کشور به سرعت ارتقا پیدا کند. 

حسن‌زاده از رئیس اتاق صربستان دعوت کرد تا در رأس هیاتی تجاری به ایران سفر کنند و نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های ساختمان، نفت و گاز، نساجی و پوشاک و ...شرکت کنند. متقابلا چوکیچ نیز رئیس اتاق ایران و هیاتی تجاری همراه او را برای سفر به صربستان دعوت کرد.

قائم‌مقام وزیر اقتصاد صربستان در واکنش به درخواست‌های ایران هم بر تشکیل هر چه سریع تر اتاق مشترک ایران وصربستان تاکید کرد. او با اشاره به امضا اسنادی بین اتاق های دو کشور گفت: امیدوارم اسناد مشابه دیگری هم در راستای تسهیل هرچه بیشتر فعالیت تجار دو کشور امضا شود.

چوکیچ با اشاره به ظرفیت ‌های صربستان و راهیابی ایران از طریق صربستان به بازارهای اروپا اعلام کرد: دولت صربستان، برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی زمینه مناسبی را فراهم کرده است. 

او با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات تجاری دو کشور، ادامه داد: پلتفرمی در اتاق صربستان راه‌اندازی شده که به تجار امکان می‌دهد به اطلاعات باکیفیتی در مورد ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری صربستان دسترسی داشته باشند. اگر تجار اطلاعات مفید و مناسب از فرصت‌ها داشته باشند، حتما آن‌ها را به ارزش‌افزوده تبدیل می‌کنند.